Typ om te zoeken

Ziekenhuizen

App GZA Ziekenhuizen maakt eenvoudig registeren regels handhygiëne mogelijk

Delen

What’s in an app?

Sinds 2014 werkt het team ziekenhuishygiëne van GZA Ziekenhuizen met een handige app voor het observeren en registreren van de regels inzake handhygiëne. Naar aanleiding van de nominatie van de tool voor de Health & Care Awards hadden wij een gesprek met de bedenker van de app, geneesheer en ziekenhuishygiënist Jean-Paul Ursi en met zijn collega Kaat Hofkens.
 

Op maat

Jean-Paul Ursi: “Ik heb de app zelf ontwikkeld omdat er niets op de markt was dat aan onze eisen voldeed. Bovendien werkt men in het buitenland niet op dezelfde manier als in België. De regels inzake handhygiëne zijn hier een stuk strenger dan in de ons omringende landen. ”
“De app werkt op de iPad en is een digitaal registratiesysteem gemaakt met Filemaker, een softwarepakket dat vergelijkbaar is met Access. Wij wilden een applicatie waarbij je nog zo weinig mogelijk zelf moest noteren. Dat bespaart onze medewerkers veel tijd en moeite. Dankzij de app kunnen wij nu rechtstreeks de gegevens inbrengen en nadien uploaden naar ons eigen systeem.”
 

Praktijk

Kaat Hofkens is verpleegkundige en ziekenhuishygiëniste en gebruikt de app sinds twee jaar: “Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor het infectiepreventiebeleid in het ziekenhuis. Een belangrijke pijler is handhygiëne. Dat houdt in: het op het juiste moment toepassen van de regels inzake handhygiëne, maar ook het volgen van de basisvereisten handhygiëne: hebben artsen en verpleegkundigen korte nagels, dragen ze geen nagellak, dragen ze geen handjuwelen zoals polsarmband en ringen, dragen ze korte mouwen, enzovoort.”
“Om te controleren of mensen de regels volgen gaan wij gaan naar een afdeling en we kijken wie daar op dat moment aanwezig is. Die gegevens noteren we rechtstreeks in de app die werkt als een digitaal registratieformulier. Daarin selecteren we een afdeling en we kiezen een personeelscategorie. Gaan we bijvoorbeeld na bij een arts of hij aan de basisvereisten handhygiëne voldoet, dan kunnen we specifiek naar die basisvereisten toe gaan selecteren. De app is zo geconfigureerd dat iedereen standaard in orde is. Is iemand niet in orde, dan registreren we dat. Op die manier observeren en controleren we iedereen die op dat moment op de afdeling aanwezig is. Omdat alles direct geregistreerd wordt kunnen we nadien gemakkelijk en snel verslag uitbrengen aan de hoofdverpleegkundige. Hij of zij ziet dan meteen hoeveel procent van de personeelsleden wel of niet in orde was. Na de registratie, komen alle observaties in een databank terecht en dan kunnen we voor het ganse ziekenhuis of per afdeling bekijken hoeveel procent in orde was of niet. We zien dan bijvoorbeeld dat het percentage dat korte nagels heeft ligt lager dan het percentage personeel dat geen polshorloge draagt. Zo kunnen we snel een specifieke actie lanceren zodat mensen zich meer bewust worden van een bepaalde basisvereiste.”
 


Efficiëntiewinst

Kaat Hofkens: “Voor de komst van de app turfden wij op papier en dan moesten we achteraf alle data in de computer invoeren. De overheid heeft ook een registratieprogramma dat we gebruikten, maar dat werkt via internet. Omdat we niet overal een goede wificonnectie hadden in het ziekenhuis werd dit signaal frequent onderbroken. Daardoor werden gegevens niet opgeslaan en moesten we telkens opnieuw inloggen. Zo werd het voor ons een omslachtig systeem om mee te werken en bleven we dus turven op papier. Dubbel werk, want diezelfde gegevens moesten we achteraf opnieuw inbrengen in het web based systeem op onze vaste computer.”
 

Voordelen

Kaat Hofkens: “De app maakt ons werk veel gemakkelijker, waardoor we frequenter controles kunnen uitvoeren. Momenteel controleren we continu terwijl we vroeger alleen controleerden tijdens de campagnes handhygiëne. Een kleine vergelijking: vroeger hadden we zo’n vierhonderd controles, het afgelopen jaar zijn er maar liefst vierduizend gebeurd.”
 
“We hebben nu dus meer gegevens en op een continue basis. Bovendien kunnen we frequenter feedback geven. De app biedt dus heel wat toevoegde waarde.”
 


Feedback

Kaat Hofkens: “De app is specifiek op vraag van ons ontwikkeld. Wanneer we frequenter controles kunnen uitvoeren motiveert dat onze mensen. Bovendien wilden we meer aandacht besteden aan handhygiëne. Ook de snelheid van registreren was belangrijk om sneller feedback te kunnen geven.”
Momenteel worden alle gegevens meteen centraal op het portaal gezet. Daardoor kan elke afdeling haar eigen gegevens opzoeken en de resultaten communiceren naar de personeelsleden. “Voor de komst van de app moesten we eerst inloggen op het overheidssysteem en dan een mail sturen naar de afdelingen met de resultaten. Met maar liefst vierenvijftig afdelingen is dat heel omslachtig en tijdrovend. Op den duur kwamen mensen zelf vragen naar feedback. Nu kan iedereen op elk moment van de dag zien hoe de situatie is. ”
Sinds de komst van de app is de handhygiëne dan ook aanzienlijk verbeterd. “Omdat we frequenter op de diensten komen voor observaties is iedereen meer gemotiveerd om in orde te zijn. En dat kunnen we alleen maar toejuichen!”
 

Grote schaal

Jean-Paul Ursi: “Het is niet de bedoeling om de app te commercialiseren. Andere ziekenhuizen hebben andere afdelingen en andere codes en dus moeten zij sowieso het systeem aanpassen naar hun eigen noden. Maar als mensen geïnteresseerd zijn om onze app te gebruiken, dan kunnen ze altijd contact met ons opnemen.”
 

Geef een reactie