Typ om te zoeken

ICT In the spotlight Techniek Ziekenhuizen

Bedrijf uit Aalter zet ouderen in meer dan 350 woonzorgcentra aan het WhatsAppen

Delen

Veel ouderen in de meer dan 1000 woonzorgcentra in Vlaanderen hebben tijdens deze lockdown-periode geen visueel contact met hun familie en vrienden. Hoewel videobellen sommige bewoners een oplossing biedt, zijn de meeste van de 70.000 bewoners in woonzorgcentra niet digitaal onderlegd genoeg om vlot met smartphone of tablet aan de slag te gaan. Het gevolg: als ouderen willen videobellen moet een zorgkundige continu die persoon bijstaan, iets wat bijna onmogelijk is. 

Tom Messiaen, managing partner van 25-8

“Vanuit de woonzorgcentra waar we mee samenwerken kregen we de vraag of we hier geen oplossing voor konden vinden,’ zegt Tom Messiaen, managing partner van 25-8, een bedrijf dat communicatieoplossingen aanbiedt aan meer dan 500 Belgische zorgorganisaties. “We hebben met onze IT-partner Unmatched de koppen bij elkaar gestoken en kwamen al snel met een oplossing.”

25-8 nam een zorgtelefoon (een groot uitgevallen telefoon met traditionele hoorn en videoscherm), ontdeed die van alle software, en installeerde er vervolgens één enkel programma op: WhatsApp. Wie het toestel wil gebruiken moet gewoon de stekker in stopcontact steken en aansluiten op het internet. Vervolgens start het toestel op en kan men beginnen videobellen met WhatsApp. Voor wie dat wil kan ook een extern scherm aangesloten worden op het toestel, zodat ouderen hun familie en vrienden op hun televisiescherm kunnen zien.

Messiaen: “De hoorn, weergave op televisie en extra luid volume maken dit toestel meer geschikt voor senioren dan een gewone tablet of smartphone. Zorgkundigen moeten de ouderen dan ook minder begeleiden bij deze videogesprekken.”

Nog een voordeel van het toestel: foto’s, filmpjes en spraakberichten kunnen worden ingestuurd en nadien bij de bewoner afgespeeld.

Positief

De woonzorgcentra waar 25-8 mee samenwerkt kregen de afgelopen week allemaal de vraag of ze zo’n toestel wilden gebruiken. Na een woordje uitleg over de werking van het toestel en de voordelen hapte bijna elk woonzorgcentra toe.

Messiaen: “Sinds we het toestel verdelen onder de woonzorgcentra krijgen we alleen maar positieve reacties. Ouderen, familie en vrienden zijn blij dat ze weer visueel contact hebben en de zorgverstrekkers zijn tevreden dat ze veel minder moeten begeleiden tijdens deze videogesprekken.”

De woonzorgcentra gebruiken het toestel op twee manieren. Sommige plaatsen het op een mobiele unit en laten het toestel rondgaan op de kamers bij de bewoners. Anderen hebben een aparte ruimte ingericht waar ouderen om beurt kunnen WhatsAppen met familie en vrienden. Na gebruik wordt het toestel (en publieke ruimte) ontsmet en kan de volgende bewoner videobellen.

Verlichting

25-8 heeft ondertussen de meeste van de 350 zorgtelefoons die het hiervoor had aangekocht, geleverd aan de woonzorgcentra. De woonzorgcentra moeten niet betalen voor het gebruik van de WhatsApp-zorgtelefoon.

“We zijn nu samen met de woonzorgcentra en zijn bewoners een strijd aan het leveren tegen een onzichtbare vijand.  Als wij in deze strijd wat verlichting kunnen bieden aan de verpleegkundigen en de bewoners opnieuw visueel in contact kunnen brengen met hun familie en vrienden, dan is het kostenplaatje het laatste waar we aan denken. Het is gewoon iets wat we willen doen voor de bewoners van de woonzorgcentra,” besluit Tom Messiaen.

Bekijk hier de campagnevideo.

Geef een reactie