Typ om te zoeken

Geen onderdeel van een categorie

Communicatie arts-patiënt bij overactieve blaas en incontinentie

Delen

Overactieve blaas en urinaire incontinentie zijn veelvoorkomende problemen met een belangrijke impact op de levenskwaliteit. Minder dan de helft van deze patiënten zoekt hiervoor hulp. Veel van hen die toch de stap zetten zijn niet zo tevreden met de manier waarop de arts hen hierbij benaderd. Zij vinden dat de arts hun probleem niet echt begrijpt.
 
In het hiernavolgend onderzoek werden de consultaties van 17 urologen met 42 patiënten met OAB vanuit sociologisch en linguïstisch standpunt onderzocht. De consultatie duurde gemiddeld een 10-tal minuten.
 
De communicatie bij deze consultaties was voornamelijk arts-gestuurd. De uroloog was 62% van de tijd aan het woord en 83% van de vragen waren gesloten vragen. Hoewel deze vragen enkel peilen naar een ja of nee antwoord, werden 5,5 vragen door de patiënt toch meer uitgebreid beantwoord.
 
De impact van OAB op de levenskwaliteit werd in 40% van de consultaties besproken. In 19% van de consultaties werd dit item door de arts aangesneden. In 82% van de interviews vonden de onderzoekers dat de patiënt en de arts niet op dezelfde golflengte zaten in de discussie over de levenskwaliteit. Het blijkt belangrijk dat de arts de vraag naar de levenskwaliteit initieert, want als hij het niet doet, zal de patiënt dit ook niet ter sprake brengen.
 
Wat de medicamenteuze behandeling betreft werd door de artsen in 17% van de gevallen gediscussieerd over de therapietrouw. 37% van de patiënten gaf nadien toe toch niet therapietrouw te zijn. Als de patiënt tevreden was over de behandeling werd de medicatie niet bijgesteld, in tegenstelling tot de patiënten die zich ontevreden uitdrukten, waar bij 60% een medicatieaanpassing werd voorgesteld.
 
De resultaten van deze studie naar de communicatie tussen arts en patiënt zijn gelijklopend met studies naar migraine, glaucoom en seksuele dysfunctie bij vrouwen waar de communicatie ook eerder artsgeoriënteerd dan patiëntgeoriënteerd verliep. Ook daar werd er 1 vraag per minuut gesteld en meer dan 90% van de vragen waren gesloten vragen, die eigenlijk enkel een ja of nee antwoord vragen.
 
De auteurs hopen dat deze studie een baseline kan zijn voor verbeterde communicatie met de patiënt, waarbij de patiënt meer betrokken wordt, en mee kan beslissen.
 
urobel logo
 

Tags:

Je houdt waarschijnlijk ook van

Geef een reactie