Typ om te zoeken

HR In the spotlight Overige

Seminarie Storytelling: Communiceren met verhalen… Durf jij het aan?

Delen

Voor zorgorganisaties is doeltreffend communiceren vaak een hele uitdaging. En dat terwijl er in de zorg net heel wat sterke verhalen te vertellen vallen. Dat werd alvast duidelijk tijdens het seminarie over storytelling van ZorgAnders. Vier sprekers deelden er hun unieke invalshoek over hoe storytelling het verschil kan maken in de zorg.

Miet Vanderyse (d-artagnan)

Van eenvoudig beeld tot uitgebreid video-project, een goed verhaal kan heel wat verschillende vormen aannemen. Maar wat de vorm ook wordt, het moet een eerlijk verhaal zijn. Een verhaal dat vertrekt vanuit de medewerkers. Zo klonk het toch bij Nathalie Vanlerberghe van het Az Damiaan en Miet Vanderyse van communicatiebureau d-artagnan.

Voor hun employer branding campagne Ostenderswas de eerste stap luisteren naar alle medewerkers, van verpleegkundige tot ITer. Wat vinden zij de grootste voordelen van hun job bij Az Damiaan? Uit die gesprekken kwam vooral het belang van collegialiteit naar boven. De sfeer, de samenhorigheid, de steun van elkaar. Vanuit dat uitgangspunt begon een ambitieus video-project, dat het leven in het ziekenhuis op een luchtige manier in beeld bracht. Acteurs van dienst waren stuk voor stuk eigen medewerkers.

Nathalie Vanlerberghe (Az Damiaan)

Nathalie: “We hebben geen enkele negatieve reactie gekregen, enkel positieve. En de medewerkers die meespelen in de serie zijn stuk voor stuk zo trots als maar kan zijn.En dat zorgt natuurlijk dat ze meehelpen om de videos te verspreiden. Miet: Dat is een erg belangrijke eerste stap in employer branding: van je eigen medewerkers ambassadeurs maken. Want customers will never love your company until the employees love it first.’”

Ook Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel, ging luisteren bij de medewerkers. Ik zag heel veel mensen die erg hard werkten en erg gepassioneerd waren. Tegelijk merkte ik dat veel mensen in het ziekenhuis zo gefocust waren op waar ze op dat moment mee bezig waren, dat ze geen overzicht hadden op het grotere geheel. Terwijl we eigenlijk allemaal met hetzelfde bezig zijn: mensen gezond maken.

Jan Flament (CEO van Ziekenhuis Geel)

Om dat overzicht terug te brengen, werd een symbolisch beeld gecreëerd. Een kleine, ambitieuze jongen met een geel hart op zijn T-shirt. Het werd meteen zestien meter hoog op de gevel geschilderd. Een initiatief dat op veel bijval kon rekenen, maar ook op kritiek. Jan: Ook mensen die niet in het ziekenhuis werken maar wel in de buurt wonen, begonnen ons te verdedigen. Dat is de dynamiek die we in beweging hebben kunnen brengen.Het beeld was meteen ook de inspiratie voor het nieuwe logo van het ziekenhuis: een geel hart.

In Geel lukte het dus met één stilstaand beeld, maar Jakob Lorre van Well Played ziet ook veel opportuniteiten voor bewegend beeld. De eerste stap is volgens hem het opsporen van repetitieve vragen van patiënten. Jakob: “Toen mijn vriendin zwanger was bijvoorbeeld, zat ze met eindeloos veel vragen. En ze ging actief op zoek naar antwoorden, online, bij de vroedvrouw of de gynaecoloog.

Jakob Lorré (Well Played)

Jakob ziet een mooie opportuniteit voor de zorg om die antwoorden in video te gieten. Moeilijk hoeft dat niet te zijn, want het gaat hem vooral om het beschikbaar maken van betrouwbare informatie en antwoorden op repetitieve vragen. Hoe de kwaliteit van de video eruit ziet, en hoe lang de video is, dat is minder van belang. De patiënt die hongerig is naar informatie, wil gewoon antwoorden. De kwaliteit doet er dan minder toe.

Kirsten Jassies (Social Media Specialist)

Daar kan ook Kirsten Jassies over meespreken. Als social media trainer leerde ze al heel wat mensen vloggen, en ze merkt keer op keer dat het niet de kwaliteit is die een video op Instagram of Facebook zal maken of kraken. Het is het verhaal. En volgens Kirsten hebben de meeste mensen in de zorg allemaal een verhaal te vertellen.

Een vlog waarin zon persoonlijk verhaal verteld wordt, is volgens haar erg krachtig. Mensen voelen zich gewoon prettiger bij mensen dan bij bedrijven. En een bedrijf persoonlijker maken, dat doe je door gezichten te laten zien.Moeilijk hoeft het volgens haar niet te zijn. Eens je je verhaal gevonden hebt, is het enkel nog kwestie om het over te brengen. Met een vlog bijvoorbeeld.

Bekijk hier de aftermovie:

Geef een reactie