Typ om te zoeken

In the spotlight Woonzorgcentra

De sleutel tot kwalitatieve voice over wifi in de zorg (Woonzorghuis Molenkouter)

Delen

Voor de opening van hun beschermde nieuwbouw afdeling koos woonzorghuis Molenkouter in Wichelen aanvankelijk voor het gebruik van smartphones. Dit was echter geen succes. Vooral de telefonie bleek een groot probleem. Misschien is dit toch niet zo verwonderlijk, want bellen over wifi is een heel ander verhaal dan bellen over een gsm-netwerk.

Televic Healthcare – al 70 jaar speler in de zorgsector – herkende de noden van dit huis en samen werd er gezocht naar de best haalbare oplossing voor iedereen.

Ervaring in de sector

Meer dan 70 jaar is Televic Healthcare actief als fabrikant van kwalitatieve oproepsystemen in de zorgsector. Gedurende
al die jaren zaten wij in die hoedanigheid bij honderden meetings over het koppelen van onze oproepsystemen aan mobiele platformen. De evolutie van beepers, DECT en voice over wifi: we mochten het allemaal meemaken. Steeds waren we betrokken partij om er voor te zorgen dat alarmen ten allen tijde op de desbetreffende mobiele toestellen werden afgeleverd. Tijdens die jaren hebben we dan ook alle verhalen gehoord over telefonie en communicatie in de zorg. Telefonie was voor Televic Healthcare een onderwerp waar wij eerder van achter de zijlijn bij waren betrokken. Toch stelden we ons steeds vragen over de bedrijfszekerheid van bepaalde systemen. Uiteindelijk is bedrijfszekerheid en de veiligheid van patiënt en medewerker voor Televic Healthcare steeds één van onze belangrijkste zorgen geweest.

 

Iedereen op de smartphone

De opkomst van voice over wifi deed veel zorginstellingen grijpen naar de smartphone. Het leek een logische keuze, gezien de smartphone zeer sterk was ingeburgerd in het dagelijkse leven van iedereen. Het feit dat je naast telefoneren je halve leven kunt regelen met een smartphone zorgt mee voor deze tre

Al gauw bewees de ervaring dat smartphones in een zorginstelling toch niet altijd de kwaliteit boden die verwacht werd. Op vlak van alarmering was er
meestal geen probleem. Kameroproepen, technische alarmen, brandalarmen, dwaaldetectie alarmen,….ze komen allemaal snel en adequaat op het scherm.  De aangepaste kleuren voor elke oproep zorgen ervoor dat de zorgkundige snel prioriteiten kan leggen. Wat veel zorgkundigen wel missen, is de aanwezigheid van gewone toetsen, want die kunnen ze blindelings gebruiken.

Waarom telefoneren niet lukt

De telefonie echter, dat was een ander verhaal. Wat door veel partijen over het hoofd werd gezien, was het feit dat een smartphone eigenlijk niet ontworpen is om te telefoneren over een wifinetwerk. Het toestel is ontworpen om zo weinig mogelijk te “roamen”. Daarnaast is het een consumentenproduct dat door snelle slijtage en wispelturige updates niet altijd even bedrijfszeker blijkt te zijn. Dit merkte Els Meuleman, directeur van woonzorghuis Molenkouter in Wichelen, al snel tijdens de uitrol van hun smartphones in huis. De verbinding van de smartphones op het wifinetwerk was allesbehalve stabiel. Wegvallen van gesprekken, metaalklank, ruis, onverstaanbare communicatie, … het werd schering en inslag. Daarom vroeg ze raad aan Televic Healthcare Solutions vanuit het vertrouwen dat er steeds is geweest in onze bedrijfszekerheid en service-organisatie.

Onze totaaloplossing

Sinds de evolutie naar Televic Healthcare SOLUTIONS bieden wij een totaaloplossing en gevalideerde technische zekerheid op vlak van communicatie, comfort en veiligheid. Onze organisatie kan de volledige flow van alarmen en communicatie voor de klant garanderen door het opzetten van een stabiele ICT infrastructuur (Huawei & Fortinet), een aangepast wifinetwerk (Ruckus) en gebruik te maken van professionele Voice over Wifi toestellen van Spectralink.

De wifi wordt bijgestuurd

In woonzorghuis Molenkouter kwamen we al vlug tot de conclusie dat het wifinetwerk duidelijk niet afgestemd was om voice over wifi te ondersteunen. Onze eigen wifispecialisten konden na een professionele meting de nodige hiaten opsporen en hebben de finetuning gecoördineerd. Zonder dat de klant de bestaande wifi- installatie moest vervangen werd het netwerk opnieuw ontvouwd. De kwaliteit van voice over wifi valt en staat met de professionaliteit van de uitrol. De klant kon dus hier de wifi behouden en met een aantal ingrepen zekerheid krijgen dat deze klaar was voor voice over wifi.

Vervanging door Spectralink

De Spectralink 8440 is een robuust toestel, gemaakt om te bellen over wifi en heeft een veel langere levensduur dan een smartphone

De boosdoener in het verhaal bleef toch wel duidelijk de smartphone. Het uitrollen van de Spectralink 8440 toestellen betekende het einde van de slechte gesprekskwaliteit en het uitvallen van de gesprekken. De Spectralink toestellen zijn geboren om te bellen over wifi en hebben innovatieve technologie aan boord om de roaming issues achter zich te laten. Het toestel heeft duidelijk een veel langere levensduur dan een smartphone. Net als een smartphone zijn de batterijen na een tweetal jaar aan vervanging toe, maar dit is eenvoudig zelf te doen. De toestellen en de aanwezige programmatie blijven. Hierdoor blijft de impact en de kost beperkt.

 

ELS MEULEMAN, DIRECTEUR WOONZORGHUIS MOLENKOUTER: “Dankzij de Spectralinks van Televic Healthcare Solutions hebben we een gegarandeerde telefoonverbinding en krijgen we de alarmen gestructureerd binnen. Met smartphones over Wifi was dit gewoonweg een ramp.”

In woonzorghuis Molenkouter in Wichelen wonen 110 bewoners met een zorgnood, waarvan 36 bewoners met dementie in een beschermde afdeling en 3 bewoners in kortverblijf. Het is een woonzorghuis waar huiselijkheid en warmte centraal staan. Dit kenmerkt zich in het interieur maar vooral ook in de omgang van alle collega’s met de bewoners. In 2019 werden ze genomineerd als Zorgwerkgever van het jaar. Naast het woonzorghuis zijn ook 20 assistentiewoningen en verschillende thuiszorgdiensten gehuisvest op de site. Het woonzorghuis maakt deel uit van het lokaal bestuur Wichelen.


Televic Healthcare solutions ontwikkelt en produceert al meer dan 70 jaar kwalitatieve verpleegoproepsystemen. Meer dan 1000 zorginstellingen in België alleen al maken gebruik van één van hun oproepplatformen.  Ze zijn bekend bij het grote publiek door hun aanwezigheid in ziekenhuizen met hun oproepperen en ‘lampen boven de deur’.  Maar ze bieden veel meer aan dan die in het oog springende toestelletjes.  Met hun totaaloplossing van oproep, alarmserver, ICT, Wifi en mobiele toestellen, nemen ze de verantwoordelijkheid op over de volledige alarmflow.  Hierbij wordt een ondersteuning van 24/7 gegarandeerd.

Meer info op www.televic-healthcare.com of mail voor directe vragen over hun IT-oplossingen naar[email protected].  Uiteraard zijn hun innovaties te volgen op Facebook en Instagram.

Geef een reactie