Typ om te zoeken

Geen onderdeel van een categorie

De Vlietoever: ondernemen met een hart voor de zorg

Delen

“Wij hebben tropenjaren achter de rug,” vertelt directeur/beheerder Joost Ham. “In 1999 nam mijn vrouw het initiatief – ze was toen amper 27 en werkte als verpleegkundige – om De Vlietoever over te nemen. Ikzelf was aan de slag als zelfstandig kinesist. Aanpakken was de boodschap. Alle mogelijke taken kwamen op ons af: we schilderden kamers, kochten meubilair aan, deden de loonadministratie, namen nieuwe medewerkers in dienst, deden nachtdiensten, enz… Financieel was de overname een zware dobber: we hebben er onze laatste spaarcenten ingestoken terwijl de meeste banken niet happig waren om te investeren. Alles wat we verdienden, investeerden we terug. Samenwerken aan een dergelijk project creëert dan weer wel een familiegevoel: alle medewerkers voelden zich nauw betrokken en waren bereid het beste van zichzelf te geven.”

Professionalisering

“In 2003 realiseerden wij een vervangingsnieuwbouw met onder meer een nieuwe keuken, een kinézaal, een gemeenschappelijke leefruimte en 23 nieuwe kamers. Enkele jaren later kwam er een programmatie vrij voor 48 residentiële kamers. Via een aanbouw en vernieuwing – in 2011 – konden wij hierdoor uitbreiden tot 81 bewoners. Wij realiseerden ook een huiselijk ingerichte zorgafdeling met een eigen keuken, living en verpleegpost. Op deze – gesloten afdeling – is er 24/24 uur permanent personeel aanwezig.
Parallel met de groei van De Vlietoever was het noodzakelijk om nieuwe medewerkers en extra expertise in huis te halen. In dat opzicht was de komst van een zorgcoördinator, twee hoofdverpleegkundigen en een projectverantwoordelijke zeer belangrijk. Zo neemt de zorgcoördinator heel wat van mijn taken en verantwoordelijkheden over en krijg ik wat meer ademruimte. Via een aantal werkgroepen – voeding, diabetes, valpreventie, dementie – wordt de expertise van onze organisatie versterkt onder meer door bijscholing. De professionalisering zet zich ook door op het vlak van informatica. Wat betreft het elektronisch zorgdossier waren we overigens één van de pioniers in de sector. Meten is weten: gegevens uit analytische softwareprogramma’s leveren ons indicatoren op die wij vertalen naar het beleid. Ook benchmarking met andere instellingen zorgt voor nieuwe impulsen.”

Rendement

“De sprong naar een groter aantal bewoners resulteert in een veel hoger rendement. 80 bewoners maakt al een groot verschil, idealiter is 120 bewoners nog beter. Wij tellen heel wat zorgbehoevende bewoners, met een stijgend aantal personen met dementie. Dit heeft ook zijn implicaties naar opleidingen en bijscholingen. De bewoners staan bij ons sowieso centraal. Naast een reeks activiteiten en animatie – marktbezoek, kookactiviteiten, bloemschikken, zang en dans,…- vinden wij het heel belangrijk om met een eigen keuken in een warme lijn te werken. Economisch gezien is dit niet evident maar wij kiezen voor kwaliteit en dat wordt heel erg geapprecieerd door de bewoners. Kleine zaken maken soms het verschil: zo beschikt iedere bewoner over een gepersonaliseerde brievenbus.”

Samenwerkingsverbanden

“Zoals gezegd wensen wij zoveel mogelijk in eigen beheer te doen maar op aantal domeinen zijn we beter af met een samenwerkingsverband met collega’s. Zo zijn we lid van Co-Opera, een aankoopvereniging voor rust- en ziekenhuizen. Naast de kortingen die we genieten door gezamenlijke aankopen zorgt ook de interne benchmarking over het aankoopproces, dienstverlening en ondersteuning voor een meerwaarde. Daarnaast heb ik een maandelijks overleg met nog een drietal collega’s waarbij we ons vooral focussen op de wet- en regelgeving. Het overleg is ook bedoeld om informatie door te geven en elkaar te ondersteunen.”

Pijnpunten

“Naast een hele reeks voordelen wordt een organisatie als de onze ook geconfronteerd met een aantal pijnpunten. Als directeur/beheerder komt er, naast al het andere werk, een lawine aan wetgeving en regelgeving op je af. Het is niet altijd evident om daarvoor de nodige tijd uit te trekken. Een ander pijnpunt is het niet verkrijgen van subsidies voor animatie omdat wij een vennootschap zijn, terwijl vzw’s hiervan wel kunnen genieten. Een ander klein pijnpunt is de constante beschikbaarheid waartoe je gedwongen wordt omwille van onze kleinschalige organisatie: vakantieperiodes zijn dan ook altijd vrij beperkt in tijd.”

Nieuwbouwproject

“Terwijl De Vlietoever bij de overname geen al te beste reputatie had is de situatie helemaal ten goede gekeerd mede dankzij de inzet en de passie van alle medewerkers. De open communicatie, de vlakke structuur met korte lijnen en de familiale sfeer zorgen ervoor dat we een aantrekkelijke organisatie zijn voor (nieuwe) medewerkers. Onze goede naam zorgt voor de nodige ‘reclame’, in zoverre dat er nu een wachtlijst is voor bewoners. Wij zitten overigens nog boordevol plannen en ambities. Een nieuw project in Ruisbroek met 120 bedden staat de komende jaren op stapel. Voor ons is dit project een opportuniteit om verder te groeien en de efficiëntie van de organisatie op te drijven. Bovendien is de locatie in Ruisbroek slechts enkele
kilometers verwijderd van De Vlietoever zodat we ook op logistiek vlak de nodige voordelen zullen behalen. Het nieuwe project biedt met onder meer een aanbod van thuiszorg en assistentiewoningen verbonden aan het woonzorgcentrum en een lagere school vlakbij. Hoe onze organisatie verder nog groeit, één uitgangspunt zal hetzelfde blijven: bezieling en een hart voor de zorg zullen altijd op de eerste plaats komen ,” besluit Joost Ham.

Tags:

Je houdt waarschijnlijk ook van

Geef een reactie