Typ om te zoeken

HR In the spotlight Thuiszorg

Familiehulp kiest voor meer flexibiliteit

Delen

Thuiszorgorganisatie biedt ook ’s avonds en in het weekend zorg en ondersteuning aan 

Mensen willen zorg op maat, op de momenten waarop het nodig is. Daarom biedt Familiehulp ook avond- en weekendzorg aan. De thuiszorgorganisatie koppelt deze flexibiliteit aan bereikbaarheid buiten de traditionele kantooruren. Zorg Magazine sprak hierover met Harlinde Exelmans, Adjunct-Algemeen Directeur en Directeur Zorgbeleid bij Familiehulp.  

Volgens Familiehulp leidt de vermaatschappelijking van de zorg tot meer flexibiliteit binnen de zorgverleningWat bedoelen jullie daar precies mee? 

We zien nieuwe en veranderende zorgbehoeften ontstaan, waarbij mensen zorg willen op de momenten waarop die het meest nodig is. En dat is niet alleen overdag tussen 8 uur en 17 uur. Voor veel van onze klanten is de vooravond bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van hun dag. Denk maar aan gezinnen met kinderen, waarin wordt gekookt en huiswerk wordt gemaakt. Oudere of minder mobiele mensen hebben ’s avonds nood aan hulp bij het eten, het avondtoilet of het naar bed gaan. Ook in het weekend is er steeds meer vraag naar gerichte zorg en ondersteuning.

En dus stopt Familiehulp niet na 17 uur of op vrijdagnamiddag. 

Dat klopt. Onze klanten vragen meer flexibiliteit en als zorgorganisatie spelen we daar op in. We zijn er voor hen, op elk moment dat zij ons nodig hebben. We werken daarbij nauw samen met andere zorgverleners, onder andere uit de eerstelijnszorg. Ook zij kunnen op ons rekenen.

We willen ook bereikbaar zijn op de momenten waarop we zorg verlenen. Om die reden kunnen klanten, mantelzorgers en medewerkers ons ook ’s avonds, tijdens het weekend en op feestdagen telefonisch contacteren. Hun vragen en meldingen worden behandeld door onze medewerkers van de telefooncentrale. Gemiddeld gaat het om een zestigtal oproepen per avond. Op drukke momenten loopt dit op tot ruim honderd telefoontjes.

Zien jullie die toenemende vraag naar flexibiliteit duidelijk in de cijfers? 

De voorbije vijf jaar zagen we een verdubbeling van het aantal klanten die tijdens de avonduren, ’s nachts of in het weekend zorg krijgen. Ook het aantal zorguren kende een gelijkaardige stijging. De meest opvallende groei merken we momenteel in de avondzorg, tussen 16 uur en 22 uur.

Hoe staan jullie medewerkers tegenover deze toenemende flexibiliteit? 

Heel positief. Zij denken mee na over de manier waarop we ons rond flexibiliteit organiseren. Zo hebben we bijvoorbeeld voor avond- of weekendprestaties een vervangingssysteem bij plotse onbeschikbaarheid uitgewerkt. Als organisatie zetten we ook in op werkbaar werk, teamwerk en een goede omkadering. Zo streven we naar een gezond evenwicht tussen werk en privé, en zijn we tegelijk 7 dagen op 7 beschikbaar voor onze klanten.

Meer informatie over het zorgaanbod van Familiehulp vind je op www.familiehulp.be 

Geef een reactie