Typ om te zoeken

Facility In the spotlight Ziekenhuizen

FoodDESK is onze grootste stap vooruit op het vlak van voedselveiligheid

Delen

FoodDESK ontzorgt ziekenhuizen en woonzorgcentra op het gebied van voedselveiligheid via labels en technische fiches met voedingswaarden en allergenen. Het voordeel: de keukens zijn op ieder moment zeker over de samenstelling van de recepten voor hun bewoners of patiënten, waardoor ze hen meteen, correct en volledig kunnen informeren over allergenen. Maar FoodDESK biedt als partner voor groei nog meer voordelen, benadrukken Diensthoofd Voeding Irma Geerdink en diëtiste Stefanie Vandenbrande van het Imeldaziekenhuis in Bonheiden. 

Allergenen staan de jongste vijf jaar extra scherp op radar in ziekenhuizen. In juni 2019 ging het Imelda ziekenhuis daarom in zee met FoodDESK. Sinds december is het systeem er operationeel. “Met FoodDESK zijn we inderdaad gestart omdat er meer vraag was naar een correct allergenenbeheer in het ziekenhuis”, zegt Stefanie VandenbrandeFoodDESK beschikt over een databank met meer dan 200.000 up-to-date technische fiches, waardoor we altijd over correcte allergenen beschikken.” 

Databeheer = veiligheidsgarantie 

Hoe het systeem juist werkt? Leveranciers van maaltijden voeren de gegevens (samenstelling, voedingswaarden en allergenen) in op trustboxFoodDESK controleert elke fiche en koppelt deze aan hun eigen databank. De klant kan op deze manier de juiste technische fiche linken aan de gerechten. Irma Geerdink: “Aan de basis van de samenwerking lag een controle van FAVV over de menu’s en de allergenen. We merkten dat we vaak problemen hadden met leveranciers bij noodleveringen en dat we dat nooit 100 procent veilig konden opvangen. Ook in het cafetaria van onze medewerkers willen we het aanbod af en toe wisselen, maar dan moet je telkens zeker zijn dat er nergens ongewenste ingrediënten inzitten. Het belemmerde ons in ons ondernemerschap. We willen een gevarieerd aanbod voorstellen, maar daarbij moét de voedselveiligheid gegarandeerd zijn. Bovendien kookt Imelda nog in warme lijn. Ingrediënten worden ’s morgens geleverddrie uur later wordt het middagmaal geserveerd. Snel de juiste info verkrijgen, is daardoor nog belangrijker als veiligheidsgarantie. 

99.9 procent zekerheid gegarandeerd 

Waarom de keuze voor FoodDESK tussen alle andere potentiële databeheerpartners? “We hebben inderdaad een aantal beheerders gezien”, beaamt Irma Geerdink. “Daaruit bleek dat FoodDESK de enige is die waterdicht de technische fiches van de leveranciers controleert. We stelden vast dat die vaak niet klopten en de leveranciers corrigeren die zelf ook niet. FoodDESK zorgt bij ons dus voor 99.9 procent zekerheid in de keuken. Onze menukaarten zijn nu gelinkt aan hun database. Komt een leverancier met een product waarvan we niet zeker zijn, dan hebben we een rechtstreekse lijn met FoodDESK. Bieden zij ons geen garantie, dan gaat zo’n product eruit. Dat is het grote verschil met vroeger toen we nog geen helpdesk hadden.” En wordt er dan toch onverhoopt een allergie vastgesteld bij een patiënt? “Dan gaan we op de kamer langs bij de patiënt voor een voedingsanamnese en de diagnose van de allergie”, legt Stefanie Vandenbrande uit. “In C-Meal voeren we dan alle aanpassingen in. Daarachter ligt dan FoodDESK zodat alle recepten correct overeenstemmen met de specifieke nood van die patiënt. Elke wijziging geeft het systeem duidelijk aan.” 

Koppeling aan C-Meal 

De opvolging bij FoodDESK is nauwgezet. Verandert er iets aan de technische fiche bij een leverancier, dan wordt dat product automatisch aangepast in al onze recepturen. We beschikken continu over de juiste allergene informatie”, zegt de diëtisteWe hebben onszelf veel werk en kosten bespaard. Als we zelf manueel de technische fiches hadden moeten updaten, hadden we daar zeker iemand voor moeten aanwerven. Ook voor onderhoudscycli op basis van tracking is een waterdicht databeheer belangrijk  – ik denk bijvoorbeeld aan de koelkasten in het ziekenhuis.” Belangrijk vindt het Hoofd Voeding dat een partner bereid is om mee te groeienProactiviteit gaf voor mij de doorslag”, zegt Irma Geerdink. “Bovendien werkten we al met C-Meal van Cegeka en zij hadden ervaring met FoodDESK. De goede connectie tussen Fooddesk en Healthcare ICT-leverancier Cegeka speelde ook mee om in te stappen. FoodDESK is gekoppeld aan het team van C-Meal. 

Troef bij strengere normering 

Voor de keuken van het Imeldaziekenhuis is die back-up op het vlak van HACCP en recepturenbeheer een garantie voor de toekomstDe normvereisten voor voedselveiligheid worden nog een stuk strenger. De voedingswaarde zal verplicht vermeld moeten worden en dan komen de kruisallergieën er ook nog aan. Dankzij de synergie tussen C-Meal en FoodDESK kunnen we een efficiënt kruisallergenenbeheer voeren. We kunnen patiënten meer keuze blijven bieden en specifieker per patiënt rekening houden met de kruisallergenen. Zo kunnen we ook patiënten met een zeer moeilijk eetpatroon toch een veelzijdig aanbod blijven aanbieden.  

NIAZ-auditeurs tevreden 

Ook tijdens de volgende audit dit jaar voor de NIAZ-accreditering zal FoodDESK een positieve rol spelen. “We behaalden drie jaar geleden onze accreditering”, zegt Irma Geerdink. “Tijdens de nieuwe audit zal FoodDESK ons grootste pluspunt en vooruitgang blijken op het vlak van voedingVoedselveiligheid waarborgen is dé prioriteit. En dat we daardoor over de hele lijn en op elk moment veilig en snel kunnen switchen naar andere menucycli.” Conclusie? “FoodDESK is een onderneming die met zijn klanten wil groeien en ook input vraagt”, zegt Irma Geerdink. “We vinden het belangrijk dat we elkaar ook persoonlijk leren kennen, dat is de prettigste manier van samenwerken. Co-creatie om tot een betere service te komen, werkt sowieso het best.”  

Geef een reactie