Typ om te zoeken

ICT In the spotlight Ziekenhuizen

“Messaging in de zorg wordt door de coronacrisis plots overal serieus genomen”

Delen

Siilo  interview met CEO Joost Bruggeman 

Een tweeëntwintigkoppig team, negen developers: ‘groot’ is de Nederlandse tech start-up Siilo nog niet. Toch verwerft het Amsterdamse bedrijf dankzij een eigen platform snel een sterke positie in digitale communicatie op de zorgwerkvloer. Onze kracht is dat we artsen met ondernemersbloed in ons team hebben – én we zien de juiste use cases”, zegt CEO Joost Bruggeman, zelf plastisch- en reconstructief chirurg en MIT Graduate Technical Engineering van opleiding. 

Joost Bruggeman, CEO Siilo

Via messaging vlot kunnen overleggen over casussen en snel info uitwisselen met meerdere zorgprofessionals tussen eerste een tweede lijn: er is meer dan ooit vraag naar. Siilo groeit sterk in Nederland, maar ook in VlaanderenWallonië en delen van Frankrijk en Duitsland doet de naam belletjes rinkelen. Een mix van marktkennis en ondernemerschap maakt het verschil. “Ik ben arts en ik programmeer dus nietmaar na mijn opleiding heb ik drie jaar technische scheikunde gestudeerd aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Daar deed ik mijn ondernemersmicrobe opTerug in Nederland legde ik me toe op plastische en reconstructieve chirurgie, maar het inzicht groeide dat er toekomst zat in digitale innovatie van zorgcommunicatie.” 

Dat inzicht kwam er toen ik de voordelen van een groepschat leerde kennen, door een conversatie waarbij een patiënt met acute gasgangreen gered kon worden dankzij de expertise van de verschillende deelnemers uit verschillende zorgdisciplines. Zonder digroepschat had de behandelende arts gebelnaar mijn telefoon, had de zuster opgenomen, snel de pathologie genoteerd en was de patiënt halverwege de nacht op IC beland en misschien wel overleden. We realiseerden ons plots heel scherp dat communicatie tussen zorgverleners op een verantwoordelijke manier opengebroken moest worden. Zo is Siilo ontstaan.” 

De start-up Siilo ging live in 2016Vier jaar later maken er 240.000 zorgverleners gebruik van het platform. “De groei begon in de artsenwereld, maar in feite is de noodzaak om met een mobiele telefoon te communiceren veel groter buiten het ziekenhuis. We zien de verpleegkundigen in de wijk ongelooflijk veel gebruik maken van deze applicatie – veel meer dan de academische chirurg. 

Stelling: er bestaan al veel applicaties maar eigenlijk functioneren ze op dezelfde manier – het zijn Whatsapp platformen maar toegespitst op een bepaalde doelgroep. Klopt dat? 

In Nederland hadden we vrijwel meteen wel 18 concurrenten”, zegt Joost Bruggeman“Maar messaging wordt onderschat. Het is de F1 onder de mobiele applicaties, véél meer dan een berichtje van a naar b sturenHet staat of valt met netwerken en dus een goed werkend platform. De helft van ons team komt van eBuddyeen softwarebedrijf dat instant messaging aanbiedtZij weten dus hoe je een vitaal netwerk onderhoudt. Veel van onze concurrenten hebben geen messaging ervaring. Bij een zwakke connectiviteit komt de kat op de koord: je moet 100 procent kunnen garanderen dat berichten aankomen, anders is het vertrouwen meteen weg en komt het netwerk nooit tot stand. Net daarin in Siilo wel succesvol. De kern van het verhaal is Voice Over IP (VOIP), de open lijn die je creëert, waarbij je realtime de connectiviteit monitort en de bandbreedte ruim genoeg houdt om berichten te kunnen sturen. Dat managen en ook de gebruikers managen zijn features die Siilo in huis heeft.” 

Siilo biedt inhoudelijk meer mogelijkheden dan een Whatsapp groep, maar op veiligheids- en privacyvlak is er voor de zorgsector maatwerk nodig. 

Er zitten heel veel features in voor de beveiliging en de compliance”, zegt Joost BruggemanEr is encryptie over het kanaal voor de data in transit en op de devices zelf. Als de data in rust isfunctioneert de app zelf als een beveiligde silo. Er zijn geen automatische synchronisaties van data of beelden, die worden nooit opgeslagenSiilo zelf moet je ontsleutelen met een pincode of een biometrische ontgrendelingscode. Als ik iemand een foto stuur van een patiënt met wie die persoon geen behandelrelatie heeft, dan kan ik de foto blurrenExtra behoeften voor meer controle en veiligheid zoals een remote log op de telefoon van een arts bieden we op maat aan. Voor GDPR moesten we alleen nog transparanter zijn op het vlak van datagebruik, verder zaten we al helemaal goed.” 

Specifiek aan Siilo is de consultatiefunctie van het onderdeel Prisma. Op dit moment zijn er bij mijn weten geen anderen messaging applicaties die daar verder in staan. We hebben er zelfs een patentaanvraag op lopen. Wat we doen in de applicatie is een conversatie rondom een patiënt bundelen, dat heet een threaded conversatie opzettenDaarbij kan je heel specifiek en thematisch over een patiënt converseren. Onze gebruikers zijn er enthousiast over.” 

Wat met onderhoud en upgrades?  

We hebben een bijna tweewekelijkse updateroutine”, zegt de CEO“De user experience en de zichtbaarheid van de netwerken zijn prioritairVoorbeeld: voor de Covid-19 crisis had je bij ons pas de mogelijkheid om mensen op het platform te vinden als je zelf geverifieerd was. Die verificatie kon soms wel een paar dagen duren en dat zorgde voor heel wat wrevel. Tijdens de crisis hebben we dat verlaten en een andere manier van verificatie ingevoerd. Mensen komen op het platform en kunnen bijna direct andere gebruikers vinden om te bereiken. We passen nieuwe features aan aan de behoefte van het momentop basis van gebruikersfeedback.” 

Is er door de coronacrisis meer of een ander gebruik van Siilo? 

Het gebruik gaat echt door het dak”, zegt BruggemanStel, de IC in een ziekenhuis raakt vol. Dan brengen de IC-artsen de boodschap over naar de huisartsen. Zij doen dan in de eerste lijn triage of patiënt wel naar IC moet. Zo winnen we tijd voor alle patiënten. Als in tijden van crisis iedereen naar het ziekenhuis belt, dan raak je er ook als arts niet meer binnen via de gewone kanalenWat nu gebeurt, is dat messaging plots serieus genomen wordtIntern gerichte messaging maakt plaats voor extern overleg, team-to-team communicatie. We kunnen het hele spectrum van zorgverleners, eerste lijn en tweede lijn en ook thuisverpleegkundigen, tot onze gebruikers rekenen.” 

“Transmuraal gebruik is sowieso dé use case voor Siilo. De diabetespatiënt wordt niet enkel opgevolgd voor diabetes. Die heeft ook prostaathypertrofie of vaatprobleem. Dat vereis een sterke transmurale cohesie. Dat gebeurt nu in de snelkookpan door corona. Relevant voor huisartsen, maar ook voor verpleegkundigen. Iedereen krijgt een soort van bulletin waarop ze al de kritische berichten krijgen en kunnen meenemen als wapen in de dagelijkse strijd.” 

En na corona: gaan we naar nieuwe manieren van organisatie op de zorgwerkvloer? 

Wij focussen sterk op de bottom-up adoptie”, zegt Joost BruggemanWat in onze gebruikersgroep speelt is de realiteit op de werkvloer, waarbij de officiële lijn wel eens wordt kortgesloten. Top-down zit er dus wel eens ruis op de lijn. Toen we begonnen met de transmurale groepen waren de GGD Nederland (De vereniging voor publieke gezondheid en veiligheid in Nederland, wdhen de Landelijke Huisartsenvereniging tegen en moesten we uitleggen dat dit op de werkvloer gevraagd wordt. Daarin maken we ook een verschil. 

Siilo kan op die manier mee een verschuiving binnen zorgorganisatie veroorzaken. “Een van de redenen waarom ik ook uit de zorg ben gestapt is dat je als talentvolle zorgprofessional nog maar zo weinig kan bepalen welk tools je kan gebruiken. Deze messenger is er voor de mensen met de voeten in de praktijk en biedt hen een grote autonomieAnderzijds overleggen we altijd meteen met stakeholders die bezwaren uiten over wat de volgende stappen kunnen zijn. De applicatie kan alleen vliegen, wanneer er overal vertrouwen is. 


Huisarts Anthony Dheere over Siilo 

Graag nog meer specialisten bereikbaar via messaging 

Teleconsults tussen huisarts en patiënt namen sinds de beslissing tot terugbetaling door het Riziv een hoge vlucht. Mobile health, telemonitoringteleconsultatie komen door Corona in een stroomversnelling. Teleconsults over Covid-19  door huisartsen én door specialisten worden tot het einde van de pandemie alvast terugbetaald. Bij Mobile health hoort ook messaging tussen zorgprofessionals. Huisarts Anthony Dheere uit Zele is een enthousiast gebruiker van Siilo“Dat nu ook artsen-specialisten standaard messaging beginnen te gebruiken, is een grote stap vooruit.” 

Anthony Dheere, huisarts

“Ik gebruik Siilo nu iets meer dan een jaar”, zegt Anthony Dheere. “Ik hoorde ervan via de aanpalende huisartsenregio. VóóSiilo gebruikte ik verschillende kanalen. Met de apotheek via mail of telefoon, met verpleegkundigen of collega-huisartsen via Whatsapp en Facebook. Met ziekenhuizen hier in de regio loopt overleg meestal via de telefoon. Weinig ziekenhuisspecialisten gebuiken al SiiloMet één dermatoloog gebeurt het wel frequent.” 

Messaging via Siilo biedt je een grote organisatievrijheid. Onlangs volgden een collega-huisarts en ik een patiënt in een palliatieve setting. We stonden in contact met twee verpleegkundigener waren dagelijks meerdere updates van de situatie. Zonder Siilo zou ik dagelijks afzonderlijk met mijn collega huisarts en met de verpleging moeten bellen. Via Siilo volstaat één bericht. Dat kan ook buiten de uren. 

Er ontstaan intussen heel veel platforms en apps voor communicatie tussen zorgprofessionals, al dan niet onder impuls van de coronacrisis. Maar wat lijkt u als huisarts het efficiëntste? 

“Sinds de start van de coronacrisis is het aantal gebruikers van Siilo enorm gestegen, dat merk ik aan de lijst van contactpersonen. Hoe meer gebruikers er zijn, hoe makkelijker het wordt om alles uit de mogelijkheden te halen. In de eerste lijn –  verpleegkundigen, huisartsen, apotheken – vind ik het heel handig maar ik zou het vaker willen gebruiken met de ziekenhuisartsen. Ik zit vaak met korte maar specifieke vragen, waarbij ik snel een antwoord nodig heb van een specialist. Ik wil dan niet bellen om hen te storenSiilo lijkt me daar het ideale platform voor.  

 Vaak zijn artsen nog bezig met telefoon en mail, of met whatsapp of messengerSiilo voldoet dan zeker wat privacywetgeving betreft beter aan de  voorwaarden. Ik heb bijvoorbeeld een groep van collega-huisartsen in een groepsgesprek ‘casuïstiek dermatologie’. Als we daarop iets posten, zorgen we via Siilo dat geen enkele patiënt herkenbaar is, maar tegelijk kan je bijvoorbeeld pijltjes plaatsen op beelden. Deel je een foto via Siilo, dan wordt die niet automatisch opgeslagen op de harddisk van bijvoorbeeld Google én de beelden worden na 30 dagen automatisch verwijderd. De enige bottleneck is dat je niet weet hoe vaak iemand Siilo checkt. Maar met meer gebruikers, zal dat natuurlijk minder een probleem worden.”  

Teleconsults door huisartsen worden terugbetaald, specialisten nu tijdelijk ook. Zijn er nog meer incentives mogelijk om digitale communicatie op de zorgwerkvloer te stimuleren? 

Prisma is binnen het platform Siilo een netwerk waar je als huisarts een casus voorlegt aan een transmuraal panel. Bijvoorbeeld over een patiënt met een pijnlijke enkel, kan ik collega-huisartsen consulteren, maar ook de orthopedist, de sportarts en de dermatoloog. Een goede manier om de patiënt zoveel mogelijk in eerste lijn te houden en niet nutteloos door te verwijzen. Het probleemwelke specialist wil daar tijd aan besteden zolang er geen derdebetalersregeling bestaat?” 

Specialisten moet vergoed worden voor hun tijd op digitale platforms, anders heeft een specialist het nadeel dat wanneer hij minder patiënten op consultatie krijgt hij ook inkomensverlies lijdtEen uur op Siilo is een uur minder live consulatiesRegel je dat, dan zullen huisartsen veel laagdrempeliger terecht kunnen bij specialisten. Het hele concept van Siilo is: move knowledgenot patientsIk denk dat dit een ideaal moment is om daar over de hele lijn werk van te maken.” 

Geef een reactie