Typ om te zoeken

Facility Woonzorgcentra

“Met ons eigen team poetsen we het hele gebouw”

Delen

In een woonzorgcentrum komt er heel wat kijken bij het schoonmaken. Bewoners, bezoekers en personeelsleden willen graag een nette omgeving. Tal van factoren spelen een rol, zoals het werken met de juiste producten en veiligheidsvoorschriften. Woonzorgcentrum Sint-Jozef organiseert het poetsen intern en dat is een bewuste keuze.

Poetsen in een woonzorgcentrum is een mooie uitdaging. Het is alvast heel gevarieerd: er is het klassieke schoonmaken, er zijn de kamers van de bewoners en geregeld is er het contact met mensen die ziek zijn. Het werk gebeurt zowel in gemeenschappelijke ruimtes als in het privégedeelte. Er bestaan tal van richtlijnen over de juiste aanpak: producten, werkwijze, frequentie. Je moet je dus in verschillende omstandigheden uit de slag kunnen trekken. Je functioneert in een team en binnen een organisatie met een bepaalde structuur. Er zijn uiteraard ook de bewoners. Zij brengen behoorlijk wat tijd door in het woonzorgcentrum en het is veel aangenamer om in propere, hygiënische ruimtes te kunnen verblijven. Het draagt bij aan de gezelligheid en het thuisgevoel. De familie is alert voor de woonomstandigheden en let op de catering, het zorgaanbod maar ook op het onderhoud. Bij ontevredenheid kunnen ze gebruik maken van een klachtenprocedure

Eigen medewerkers

Woonzorgcentrum Sint-Jozef in hartje Antwerpen beschikt over 49 kamers voor permanent verblijf, 5 kamers voor echtparen en 5 kamers voor kortverblijf. Het maakt deel uit van de Senior Living Group die in België 120 zorginstellingen heeft met in totaal 12.500 bewoners en 7500 medewerkers. Leen Lutin-Smet is verantwoordelijk voor het team poetsmedewerkers in wzc Sint-Jozef. “We kiezen ervoor om het poetsen intern te organiseren. Outsourcing is voor ons geen optie. We zijn immers van mening dat het poetsen grondiger en uitgebreider kan als onze eigen medewerkers het aanpakken. Zo kunnen we het allemaal heel goed opvolgen en onmiddellijk bijsturen als het nodig is.” Over outsourcing wordt in veel zorginstellingen flink nagedacht. Het kan handig zijn om bepaalde taken uit te besteden. Het kan eventueel ook een kostenbesparing zijn en je hoeft niet bezig te zijn met vacatures en opleidingen, waardoor je tijd wint. Er zijn ook wel behoorlijk wat uitdagingen. Zo moet je de externe medewerkers inschakelen in de organisatie en hen vertrouwd maken met de waarden en regels die belangrijk zijn. En eventueel roept het weerstand op bij de eigen medewerkers die misschien vrezen voor het verlies van hun job.

Persoonlijke band

Bij poetsen in een woonzorgcentrum is een open houding tegenover de bewoners nodig. Je moet goed overweg kunnen met oudere mensen die jarenlang thuis woonden en hun eigen huishouden op hun manier regelden. Zij moeten zich dus comfortabel voelen in de aanpak van het woonzorgcentrum. Door het poetsen intern te organiseren, met eigen medewerkers, is er het grote pluspunt dat er een persoonlijke band met de bewoners mogelijk is. Wie ouder wordt, is doorgaans gehecht aan een vrij vast ritme en stelt vertrouwde gezichten op prijs. Er is bij de medewerkers ook in grotere mate betrokkenheid bij ‘hun’ woonzorgcentrum, wat een positief effect heeft op de motivatie en een goede sfeer binnen het team. Een vaste personeelsgroep draagt ook bij aan een betere werking van het woonzorgcentrum. Ze kennen de zorgkundigen en verpleegkundigen, er is gemakkelijk formeel en informeel overleg mogelijk. Problemen worden op die manier sneller gedetecteerd en opgelost. Dat een persoonlijke band belangrijk is, bleek uit een onderzoek. Van 2014 tot 2016 zette het onafhankelijk onderzoeksbureau Dimarso op vraag van de Vlaamse overheid een grootschalige enquête op bij woonzorgcentra. Er waren rechtstreeks interviews met de bewoners. Daaruit bleek dat factoren als privacy, veiligheid en respect behoorlijk goed scoorden. Bewoners hechtten ook veel belang aan een goede omgang met de personeelsleden, maar die staan vaak onder tijdsdruk, dit item scoorde iets minder goed. Het is ook wel zo dat de zorgvraag vaak complex is, en dat kan de sociale interactie bemoeilijken. Onderhoudsmedewerkers voeren dus niet alleen poetstaken uit, ze hebben ook andere verantwoordelijkheden. In een woonzorgcentrum maken onderhoudsmedewerkers deel uit van de zorgcontext. Wanneer zij merken dat een bewoner het moeilijk heeft, of wanneer hij steeds vaker bepaalde symptomen vertoont zoals verwardheid of vergeetachtigheid, dan moeten ze dat signaleren. Ze zijn dus alert voor bepaalde situaties.

Sterk team

Leen Mutin-Smet: “WZC Sint-Jozef heeft voldoende medewerkers voor het poetsen, de aanwervingen lopen behoorlijk vlot. Hoewel we een eerder kleine instelling zijn, hebben we een behoorlijk groot team. Daardoor kunnen we het werk goed organiseren.” Voor zorginstellingen is het evenwel vaak een moeilijke zoektocht om vacatures in te vullen. Het schoonmaken van ruimten en lokalen is een knelpuntberoep, zo meldt de VDAB. Tussen maart 2018 en februari 2019 liepen er 7699 vacatures binnen. Eind februari 2019 waren er nog 766 openstaande jobs. Het gaat hier niet alleen over de zorgsector, ook bijvoorbeeld scholen en bedrijven zijn in de cijfers vervat. VDAB biedt specifieke opleidingen om te leren omgaan met materialen, poetskarren, machines. Leen Lutin-Smet: “Ook wij geven onze poetsmedewerkers een grondige opleiding. Productkennis is essentieel: je moet weten welke materialen er zijn, waartoe ze dienen en hoe ze te gebruiken. Ook de firma die producten levert, komt soms op de werkvloer informatie geven. We beschikken voorts over technische fiches waarop alle informatie staat, die kunnen ze eventueel raadplegen.”

Veiligheid

Leen Lutin-Smet: “Er zijn tal van procedures uitgewerkt als er bijvoorbeeld infectieziektes zouden uitbreken. Die zijn beschreven en liggen in de verpleegpost, ze zijn gemakkelijk te consulteren. We hebben een uitgebreide map zodat we op alles voorbereid zijn. Het gaat om richtlijnen die door Senior Living Group zijn opgesteld en dus ook in andere centra gelden. Maar er zijn mogelijkheden om ze aan te passen aan de specifieke situatie van de instelling. We hadden geluk, we maakten nog geen massale uitbraak van een ziekte mee.” De Vlaamse overheid stelde een draaiboek op om infectieproblemen in woonzorgcentra te voorkomen. Die bevat een waslijst aan aandachtspunten. Zo wordt er op gewezen dat antibiotica niet nodeloos mag worden toegediend om resistentie te vermijden. Een strikte handhygiëne is belangrijk om de overdracht van micro-organismen te voorkomen. Dit past in een algemene houding om met persoonlijke hygiëne om te gaan. Korte, propere nagels, geen polshorloges, geen lange halskettingen. Alles is erop gericht om de verspreiding van ziektes tegen te gaan, zeker bij een doelgroep die minder weerbaar is. De rol van de onderhoudsploeg is niet te onderschatten.

Producten

Woonzorgcentrum Sint-Jozef werkt met producten die via raamcontracten voor de hele groep worden aangekocht. Chemische desinfectie is belangrijk, de Vlaamse overheid raadt voor oppervlakten kleiner dan een 0,5 m² het gebruik van 70% alcohol aan. Voor grotere zones wordt naar chloorverbindingen verwezen. Wanneer er op de vloer sporen zijn van lichaamsvocht, dan moeten die onmiddellijk worden opgedept met wegwerpdoekjes om de zone daarna te ontsmetten. Er gelden dus heel specifieke richtlijnen, gericht op hygiëne en medische veiligheid.

Schema

WZC Sint-Jozef heeft geen assistentiewoningen. Daar kunnen bewoners zelf nog het poetsen van hun woning regelen, al dan niet met behulp van een externe dienst. In Sint-Jozef staat het eigen onderhoudspersoneel in voor schoonmaken van het hele gebouw en alle kamers. Er wordt niet met een softwarepakket gewerkt. Leen Lutin-Smet: “We maakten heel gedetailleerde lijsten van alle klussen en met welke frequentie er gepoest moet worden. Daarop staat ook vermeld wie de medewerker is. Wat klaar is, vinken we af. Zo behouden we op elk moment het overzicht en kunnen we vlot schakelen als er ergens tijdsdruk ontstaat.”

Minimal touch en high touch

In de zorgsector wordt een onderscheid gemaakt tussen oppervlaktes die heel vaak en minder vaak worden aangeraakt. Het gaat bij ‘high touch’ om contactpunten die meerdere keren per dag met de handen worden aangeraakt, zoals deurklinken, belknoppen, telefoons, liftknoppen, leuningen in de gang, eettafels, de afstandsbediening enzovoort. Deze zones moeten elke dag met detergent worden gereinigd. Bij ‘minimal touch’ is de aanraking met de handen minder frequent, zoals de vensterbank, het nachtkastje, de muur, gordijnen. Hier volstaat een periodieke schoonmaakbeurt. Een uitzondering is wanneer er een bevuiling is met bloed of andere lichaamsvochten. Dat moet uiteraard onmiddellijk worden aangepakt met wegwerpmateriaal.

Geef een reactie