Typ om te zoeken

Geen onderdeel van een categorie

Nescafé speelt in op behoefte naar bijkomende service

Delen
Uiteraard speelt de patiënt een prominente rol in deze evoluties. Hijzelf is namelijk mondiger geworden en vergelijkt en evalueert de zorgen die hem worden aangeboden of toegediend. De patiënt houdt hierbij rekening met de totale beleving verbonden aan zijn bezoek of verblijf in een zorginstelling. Zowel medische als niet-medische aspecten worden in rekening genomen. Meer nog: de beoordeling van zorg in zijn geheel vindt vaak plaats op basis van de werkelijk zichtbare elementen. Ontvangst, gezelligheid en additionele services scheppen vertrouwen, zorgen ervoor dat iemand zich thuis voelt, en hebben bijgevolg een grote impact op de totale perceptie van de patiënt.

Gastvrijheid staat centraal

Kortom, waar de focus voorheen op ‘cure’ lag, staat nu ‘care’ – in de breedste zin van het woord – centraal. Hospitality of gastvrijheid is meer dan ooit een actuele trend. De patiënt is inmiddels eerder een zorgconsument.

Dit alles vertaalt zich ook in veranderingen en ontwikkelingen op vlak van facility management. Er is nood aan nieuwe, klantgerichte concepten die de zorginstellingen toelaten zich te onderscheiden en alle betrokken partijen – patiënten, bezoekers en medewerkers – een toegevoegde waarde bieden. Als één van de grootste aanbieders van koffieconcepten in de zorgsector, is Nestlé Professional zich als geen ander bewust van deze veranderingen. Het weet ook dat het aanbieden van innoverende en kwalitatieve koffieconcepten in belangrijke mate bijdraagt tot de zorgperceptie van de instelling.

Coffee on Wheels

Op basis van deze inzichten, zette Nestlé Professional al in 2007 zijn research en development-afdeling aan het werk. De doelstelling was mee te denken met de zorgsector en een uniek en vernieuwend koffieconcept te ontwikkelen. Het resultaat is het Coffee on Wheels-concept, het eerste écht mobiele koffieconcept waarbij geen vaste stroom- of wateraansluiting meer nodig is.

Met dit concept speelt Nescafé in op de behoefte aan bijkomende services en keuzemogelijkheden inzake warme drankvoorzieningen in zorginstellingen. De vele toepassingen die het toestel biedt, komen zowel de patiënt, de bezoekers als de medewerkers ten goede.

Tien dranken

Voor patiënten behoort de vraag ‘Wilt u koffie of thee ?’ met Coffee on Wheels voorgoed tot het verleden. Het toestel biedt namelijk een assortiment van tien verschillende dranken, die vers aan het bed kunnen bereid worden. Ook een ‘ziekenbezoek’ wordt met dit concept in een ander daglicht gesteld. Het wordt meer een kwestie van ‘op de koffie gaan’ bij familie, vrienden of kennissen. Medewerkers kunnen patiënten dan weer plezieren door hen een lekkere drank naar keuze aan te bieden. De beleving rond het koffie serveren wordt verhoogd en dat is een dankbare wijze om de gastvrijheid van de instelling te benadrukken. Coffee on Wheels kan, gezien zijn mobiel karakter, ook ingezet worden voor vergaderingen of personeelsbijeenkomsten.

Karakteristieken

De nieuwe oplossing combineert koffievariatie, gebruiksgemak en smaak. Elk toestel is voorzien van een oplaadbare accu en geïsoleerde watertanks die gevuld worden door een eenvoudige snelkoppeling. Eenmaal de accu opgeladen is en het water opgewarmd, is de watervoorraad goed voor 120 consumpties koffie, cappuccino, enzovoort. Verder is het toestel tijd- en kostenbesparend. Dankzij de toepassing van instanttechnieken heeft het toestel een hoge tapsnelheid, waardoor je nooit lang hoeft te wachten op de vers bereide warme dranken. Het weggooien van koffie is met dit toestel uit den boze.

De beschikbare dranken zijn koffie, cappuccino, espresso, dubbele espresso, café au lait, café mocca, café macchiato, Wiener melange, espreschoc, warme chocoladedrank en warm water.

Nederland

Het Nescafé Coffee on Wheels-concept werd eerder gelanceerd in Nederland. Het werd er zelfs bekroond met de Grootkeuken Innovatieprijs 2008. De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse Grootkeuken Event in Nieuwegein, een tweedaags evenement dat bedoeld is voor professionals betrokken bij de gezondheids- en ouderenzorg. Recenter viel het concept ook in de prijzen tijdens de Deli X-beurs in Apeldoorn, waar het de Koks Innovatie Trofee 2009 in de wacht sleepte.

Nicolas Tack, product manager Nestlé Professional: “Het is goed om te zien dat dit concept, gericht op hospitality en service, zo goed ontvangen wordt. Hieruit blijkt dat de behoefte waar we met Coffee on Wheels een antwoord op willen bieden, groot is. In België werd het concept nog maar net geïntroduceerd en de eerste reacties zijn alvast positief. Gastvrijheid, keuzemogelijkheden, versbeleving en kwaliteit: daar draait het om.”

Geef een reactie