Typ om te zoeken

Ziekenhuizen

Onthaal in ziekenhuizen: bezoekers verwachten comfort, efficiëntie en vriendelijke verwelkoming

Delen

UZA: wit versterkt het ruimtegevoel

UzaGebouw“Een groen pad voor voetgangers leidt naar de onthaalzone van het ziekenhuis. Ook bussen stoppen vlakbij. Reeds buiten kan men een rolstoel ontlenen,” opent Ann Segers, Communicatieverantwoordelijke bij UZA.
IMG_6947_1024“Bezoekers worden binnengeleid via een grote draaideur waardoor het niet tocht in de onthaalruimtes. Om de mensen de weg te tonen, werkt het UZA  met een systeem van routes. In de inkomhal vinden bezoekers een overzichtsscherm waar alle routes worden weergegeven. De routes zelf staan op bordjes die aan het plafond zijn bevestigd. Iedereen die zich aanmeldt, krijgt een ticket mee met daarop het routenummer dat men dient te volgen. Bovendien wordt bij binnenkomst via TV-schermen aangegeven bij welke balie men zich dient te melden. De inkomhal is licht dankzij een lichtkoepel. Er wordt veel met wit gewerkt om het ruimtegevoel te vergroten. Centraal staat een boom die het geheel opfrist. De architectuur is modern en fris. Kunstwerken geven het geheel extra kleur.”

Een film over het verloop van een opname

“Patiënten hebben toegang tot heel wat faciliteiten: van een broodjesbar en een restaurant tot een bankautomaat, een kleine Delhaize met een breed aanbod van tijdschriften, snackautomaat en een geschenkenwinkel. Ook rolstoelen staan ter beschikking van zij die het nodig hebben. Twee computerkiosken maken het mogelijk om gratis te surfen en ook voor bezoekers die een eigen mobiel toestel hebben staat er gratis Wi-Fi ter beschikking in gans het ziekenhuis. TV-schermen wijzen de patiënt de weg en geven praktische informatie. In de wachtzaal voor hospitalisatie kan men een film bekijken over het verloop van een opname in het ziekenhuis en krijgt men op de schermen ook meer uitleg over de administratieve aspecten van een opname. De inschrijving zelf gebeurt in alle privacy in aparte onthaalruimtes,” besluit Ann Segers.


 

Meer een hotellobby dan een ziekenhuisomgeving in az Sint-Blasius

az Sint-Blasius_1024“Het algemeen ziekenhuis Sint-Blasius heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in de architectuur, inrichting en organisatie-efficiëntie van de onthaalzones. Elke (her)inrichting had tot doel de onthaalbeleving van de patiënt te verbeteren: een korte wachttijd en een vriendelijk en professioneel onthaal, in een aangename en comfortabele ruimte,” stelt Dominique Potteau, Communicatieverantwoordelijke bij az Sint-Blasius.
“Comfort is één van de VICKS-waarden die onze klant- en servicegerichtheid aansturen: Veiligheid, Informatie, Comfort, Klinische kwaliteit en Snelheid.
Architecturaal kozen we voor het onthaal voor ruimtelijke, open onthaalzones met daglicht, glazen schuifdeuren en topkoeling. De binnenhuisinrichting wordt gekenmerkt door warme, zonnige kleuren, reliëfbehang en hedendaags meubilair. In de meest recent vernieuwde onthaalzone werd als vloerbekleding geopteerd voor imitatieparket. De onthaalzone refereert zo meer naar een hotellobby dan naar een klassieke ziekenhuisomgeving. Het euvel ‘tocht’ werd recent geweerd dankzij de plaatsing van een carrousel ter vervanging van de vroegere openslaande voordeuren. Gratis ijswaterzuiltjes zorgen voor verfrissing.”

Informatieve boodschappen

“Om het wachten aangenaam te maken, zijn TV-schermen voorzien en liggen er tijdschriften ter beschikking. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid om de TV-schermen ook als digitale schermen te gebruiken voor informatieve boodschappen, alsook de optie om gratis Wi-Fi aan te bieden na verbouwing van de polikliniek. De start van de werken hiervoor is in september 2014. Een ticketsysteem zorgt voor een vlotte, correcte en ontspannen toestroom van de patiënten naar de loketten. Ook over de privacy wordt gewaakt met halfhoge tussenschotten, glazen wanden en privacy-lijnen op de vloer.”

Een nieuwe, heldere bewegwijzering

“Hoezeer we de hinder ook proberen te beperken, verbouwen of renoveren zorgt altijd voor enig ongemak. Zo was het de jongste maanden niet altijd even gemakkelijk om de weg te vinden in het ziekenhuis. Een totaal nieuwe, heldere en gebruiksvriendelijke bewegwijzering brengt binnenkort soelaas.
Comfort gaat in az Sint-Blasius hand in hand met aandacht voor servicegerichtheid.”

Alles draait om een vriendelijke verwelkoming

“De kers op de taart in de comfortbeleving voor onze patiënten is de vriendelijkheid van het personeel. Een vriendelijke verwelkoming is één van de basisingrediënten in ons Charter Patiëntenparticipatie. De onthaalmedewerkers werden opgeleid in klantgerichtheid in samenwerking met een extern bureau. Ook in de jaargesprekken, bij alle personeelsleden, is vriendelijkheid één van de opgevolgde gedragscompetenties,” besluit Dominique Potteau.
 

Tags:

Je houdt waarschijnlijk ook van

Geef een reactie