Typ om te zoeken

Facility In the spotlight Ziekenhuizen

Opgeschoond kamerreinigingssysteem verbetert samenwerking in AZ Maria Middelares

Delen

Ziekenhuiskamers moeten schoon zijn én blijven. Het AZ Maria Middelares in Gent zocht daarom een eenvoudig systeem om het overzicht over haar 542 bedden te bewaren. Dat vond ze in een op maat gemaakte Oazis-module van Xperthis. De nieuwe planningstool is sinds 2019 in gebruik. 

Het startpunt was een kamerreinigingsproces dat ruimte toeliet voor fouten en miscommunicatie. “Dat moest anders”, zegt Ivan Boels, Unit Manager Oazis Development bij Xperthis. “We ontwikkelden een nieuwe module, die we intussen succesvol geïmplementeerd hebben bij AZ Maria Middelares.” 

“Vroeger hadden onze schoonmakers totaal geen zicht op hun planning” 

Overbodige kilometers 

“Het vorige systeem was niet ideaal”, vertelt Karin Valckenier, diensthoofd schoonmaak van AZ Maria Middelares. “Onze schoonmaakmedewerkers werden door de verpleegkundigen opgebeld wanneer een patiënt ontslagen werd. Na verloop van tijd hadden zij totaal geen overzicht meer op hun planning, en wisten ze niet waar hun collega’s mee bezig waren.” 

Vroeger waren er ook een aantal logistieke problemen: “Soms moest de schoonmaakdienst halsoverkop het hele ziekenhuis doorkruisen om een kamer schoon te maken. Vandaag gebruiken we een oplossing die rekening houdt met de locatie van onze schoonmaakmedewerkers. Al onze materiaalwagens zijn uitgerust met tablets die de kamerreinigingsmodule bevatten. 

Betere workflow, betere teamsfeer 

Via de nieuwe applicatie communiceert het schoonmaakteam snel en gestructureerd met de verpleegkundigen. Karin Valckenier: “Het systeem werkt heel eenvoudig. De verpleegkundige sluit het patiëntendossier af. Op dat moment komt er een digitale oproep binnen op de tablet van de schoonmaakmedewerker. Daarin staan alle details: welke kamer moet gereinigd worden én hoe dringend is het? Dankzij de prioriteitscode ziet de medewerker meteen naar welke kamer hij of zij eerst moet gaan. 

De schoonmaakmedewerker wijst de kamer toe aan zichzelf, zodat de collega’s weten dat er voor die kamer gezorgd wordt. Zo wordt dubbel werk uitgesloten. “Bovendien is het systeem een communicatiemiddel. De medewerker kan een opmerking noteren die digitaal doorgestuurd wordt naar de schoonmaakleiding”, zegt Karin Valckenier. Niet enkel de efficiëntie, maar ook de collegialiteit gaat erop vooruit. Omdat alle schoonmaakmedewerkers kunnen zien wat hun collega’s doen, springen ze makkelijker bij. 

“Dankzij de prioriteitscode ziet de schoonmaakmedewerker meteen naar welke kamer hij of zij eerst moet gaan” 

Snellere opname van patiënten 

Het nieuwe kamerreinigingssysteem is een onderdeel van Oaziseen krachtige administratieve tool voor ziekenhuizen. Ivan Boels: AZ Maria Middelares werkte al met ons systeem. De implementatietijd van de nieuwe module was daardoor veel korter. 

Daarnaast is de nieuwe applicatie ook een handige analysetool. “Het slaat alle gegevens op”, vertelt Karin Valckenier. “Die gegevens zijn voor ons heel belangrijk. Wij analyseren ze en kunnen op basis daarvan onze processen bijsturen.” 

“Als we een bed zoeken voor een nieuwe patiënt, zien we in één oogopslag welke kamer beschikbaar is 

Voor de opname van nieuwe patiënten is de tool zeker een verbetering. “Met de Oazis-applicatie verloopt de communicatie tussen het schoonmaakteam en de mensen van de opnamedienst heel vlot”, vertelt Tine Lootens, diensthoofd onthaal- en patiëntenadministratie. Als wij een bed zoeken voor een nieuwe patiënt, zien wij in één oogopslag welke kamer beschikbaar isDat maakt de opname veel efficiënter.” 

Geef een reactie