Typ om te zoeken

HR In the spotlight Overige Thuiszorg

Solidariteit voor het gezin: “Wij zetten minstens evenveel in op het welzijnsaspect”

Delen

Solidariteit voor het Gezin staat aan de vooravond van een grote fusie met de vzw Thuishulp. Samen richten ze in 2020 een nieuwe zorgorganisatie op. De gekende naam en de blauwe auto’s met de handjes verdwijnen uit het straatbeeld, maar de dienstverlening wordt onder een nieuwe naam onverminderd verdergezet. Zo ook hun dienst maaltijden in de ruime Gentse regio.  

Cateringverantwoordelijke Niels Brewaeys

In onze grootkeuken worden er dagelijks voor 750 klanten verse maaltijden bereid”, vertelt cateringverantwoordelijke Niels Brewaeys. “Klanten hebben de keuze uit twee dagschotels, een dieetvariant en een koude schotel. Op verzoek kunnen we maaltijden ook aanpassen, of zorgen voor gesneden, gemalen of geblixte varianten.” Solidariteit voor het Gezin voorziet zo verse, warme maaltijden met een hoge voedingswaarde aan assistentiewoningen en aan het Zorghotel Seniorcity in Gent. “Onze dienstverlening werd reeds tweemaal beloond met het Smiley-label, uitgereikt door het FAVV. Ook dit onderlijnt hoe we op alle vlakken de hoogste kwaliteit willen bieden.” 

In nauwe samenwerking met de cateringpartner 

Samen met de diëtiste van cateringpartner Aramark stelt Solidariteit voor het Gezin per semester een menucyclus op van vijf weken, rekening houdend met voedingswaarden, afwisseling van ingrediënten en de samenstelling van een smaakvol menu. Voor € 9 ontvangen klanten een dagverse soep, een hoofdgerecht en een dessert. “De aankoop van de ingrediënten en de bereiding van de maaltijden gebeurt door Aramark. Alle logistieke processen zoals portionering, distributie en de levering aan huis gebeurt door ons eigen personeel. Ook het onthaal en de administratieve opvolging, de verwerking van de bestellingen en de betalingen doen we zelf. 

Een altijd positieve maaltijdbeleving 

De maaltijden worden dagelijks warm geleverd – in elektrische wagens! –, behalve tijdens het weekend en op feestdagen. Voor die dagen wordt er de werkdag ervoor een ‘gesnelkoelde’ maaltijd voorzien. “Warm geleverde maaltijden moeten klanten niet opnieuw opwarmen op voorwaarde dat ze deze bewaren in een warmhoudbox. Voor de klanten van de assistentiewoningen en het WZC Zorghotel Seniorcity leveren we de maaltijden in bulkvorm aan in het restaurant of de lounge. Het personeel dresseert de borden en bedient de mensen. Hierbij is onze visie dat een positieve maaltijdbeleving meer is dan eten alleen. Daarom besteden we extra aandacht aan het aangenaam aankleden van het restaurant, het mooi dekken van de tafels en een vriendelijke bediening. 

Meer dan zorg alleen 

De klanten van Solidariteit voor het Gezin zijn hoofdzakelijk senioren, maar ook mensen die tijdelijk extra zorg nodig hebben en dat kan op alle leeftijden. Voor elk van hen is menselijk contact even belangrijk als de maaltijd zelf. Voor sommige klanten is dit het enige sociale contact van die dag. Is er iets mis? Doet de klant de deur niet open? Dan verwittigt de maaltijdbedeler de bediende die op haar beurt de mantelzorger inlichtWerken in de zorg betekent meer dan inzetten op zorg alleen. Wij zetten minstens evenveel in op het welzijnsaspect. Een vriendelijk woord, observeren of er geen andere noden zijn, en begaan zijn met onze klanten kost geen cent, maar maakt dat zij voor ons en wij voor hen zo veel meer betekenen. 

Geef een reactie