Typ om te zoeken

ICT Ziekenhuizen

Succesvolle start van het elektronisch patiëntendossier in Heilig-Hartziekenhuis Lier

Delen

Afgelopen weekend werd in het Heilig-Hartziekenhuis van Lier de start gegeven van de uitrol van het elektronisch patiëntendossier (EPD) Primuz. Primuz is een volledig geïntegreerd klinisch werkstation dat alle basisfuncties bevat om de multidisciplinaire zorgprocessen en de onderliggende administratieve processen ziekenhuisbreed te organiseren. Concreet betekent dit dat elke zorgverstrekker in het ziekenhuis zijn handelingen zal registreren en documenteren in dit elektronisch dossier, wat de kwaliteit en veiligheid van de zorg alleen maar ten goede komt. De opstart verliep vlekkeloos en dus zeer succesvol.

“We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om de nodige voorbereidingen te treffen en alle scenario’s tot in de puntjes uit te werken” vertelt directeur ICT Stefaan Vansteenkiste. “Ook tijdens het weekend van de omschakeling is er met man en macht gewerkt om deze opdracht succesvol te volbrengen.”

De implementatie van het EPD verloopt in twee fases. “In deze eerste fase pakken we de administratieve processen aan, zeg maar alles rond onthaal, inschrijvingen, transferten, ontslagen, afsprakenplanning en facturatie” zegt Stefaan Vansteenkiste. “Een huzarenstukje als je weet dat we met twee verschillende softwarepakketten werkten, Omnipro voor alles wat patiëntenadministratie betrof, en Wish voor de facturatie. Nu vertrekt alles vanuit Primuz voor de patiëntenadministratie en Oazis voor de facturatie. Primuz fungeert hierbij als basis en communiceert op haar beurt met verschillende andere softwarepakketten. Het is net die puzzel die perfect in elkaar moet passen om alles feilloos te laten verlopen. We zijn bovendien het eerste perifere ziekenhuis dat zulke ingrijpende veranderingen doorvoerde. Dat we nauwelijks problemen hebben ondervonden is iets waar we trots op mogen zijn.”

De software van PRIMUZ is ontwikkeld door het UZ Brussel en wordt verder door hen onderhouden en aangepast aan de Belgische zorgcontext. Voor de implementatie van het EPD in andere ziekenhuizen doet UZ Brussel een beroep op CTG Health Solutions, een specialist op vlak van IT services voor de gezondheidszorg.

“Na maanden voorbereiding door workshops, analyse, configuratie, opleiding en testing van PRIMUZ zijn we heel trots op de ingebruikname van Primuz voor patiëntenadministratie en agendabeheer in het Heilig-Hartziekenhuis Lier. De vlotte samenwerking tussen alle betrokken partijen was de sleutel tot succes in dit eerste deel van het project en geeft ons een goede start voor de implementatie van het medisch en verpleegkundig dossier waarbij de kwaliteit van de gezondheidzorg centraal staat.” bevestigt Ann Vansichen, Managing Director van CTG Health Solutions.

“Dit is het resultaat van een intense samenwerking tussen de collega’s in Lier, CTG en de ICT-ploeg in UZ Brussel,” vult Tom Coolen, directeur ICT in UZ Brussel, aan. “De voorbije maanden is er door alle partijen hard gewerkt om opstart van primuz in Lier tot een succes te maken. We kijken uit naar de opstart van het medisch en verpleegkundig dossier.”

Voor de patiënten verandert er ook wat want voortaan moet iedereen die een afspraak heeft in het ziekenhuis zich aanmelden via één van de inschrijvingskiosken en niet meer aan de onthaalbalie. Bovendien wordt aansluitend ook een online platform gelanceerd waar patiënten via een beveiligde login heel eenvoudig een afspraak kunnen maken, hun persoonlijke gegevens kunnen wijzigen of de historiek van raadplegingen en opnames kunnen consulteren.

De tweede fase van het EPD volgt begin 2020, waar stapsgewijs overgegaan wordt naar één geïntegreerd systeem dat alle processen ondersteunt en waarin alle medische en verpleegkundige informatie vervat zit.

Geef een reactie