Typ om te zoeken

ICT In the spotlight Woonzorgcentra

Technologie helpt isolement WZC bewoners te doorbreken

Delen

Hartverwarmende vaststelling tijdens de afgelopen lockdown periode. Heel wat familieleden van bewoners uit Woonzorgcentra gingen aan het videobellen of stuurden hun digitale boodschappen door naar het WZC. Tablets, smartphones en zorgtelefoons werden maximaal ingezet en animatoren en zorg- of verpleegkundigen hadden de handen vol. Op die manier werd het sociaal isolement een stuk draaglijker voor de residenten. Hoe kunnen we dit bestendigen en permanent een betere (digitale) communicatie tussen bewoner en familie faciliteren?

Smartphones en tablets zijn niet op maat van de doorsnee bewoner van een Woonzorgcentra. Ze hebben kleine schermen en zijn vaak ingewikkeld om te bedienen. De ervaringen die we opgedaan hebben met de Zorgtelefoons (zie kaderstuk) zette ons aan het denken. De koppeling met een televisie scherm en extra luid volume tijdens videobellen bleek een concrete meerwaarde voor de bewoner. 25-8 ontwikkelde samen met partner Unmatched een duurzame oplossing.

Die oplossing is even eenvoudig als revolutionair. Een standaard kamer televisie wordt met HDMi gekoppeld aan een mini-node met camera en wordt zo via WiFi voorzien van internet. Hierdoor staat deze in verbinding met een LynX® server. Familie kan via een app eenvoudig videobellen of content insturen naar de televisie. De inkomende oproepen worden gevisualiseerd en beantwoord op/met knoppen, remotes of polsbandjes.

USER EXPERIENCE STAAT VOOROP

Tijdens de ontwikkeling van deze oplossing staat de gebruiksvriendelijkheid, User experience, voor alle gebruikers voorop. De familie hoeft enkel een app te downloaden (App store of Google Play). Die content kan op eender welk tijdstip ingestuurd en beheerd worden.

De bewoner zal aan de hand van de aanwezige infrastructuur (polsbandje, knoppen of verlichting) een melding krijgen dat er content klaar staat of een video oproep binnenkomt op zijn televisie. Met 1 druk op de knop schakelt het televisiescherm over naar de app.

Het zorgpersoneel ten slotte hoeft minder assistentie te verlenen om digitale communicatie tussen familie en bewoner te begeleiden. Er komen nauwelijks instellingen aan te pas en bovendien kunnen ze op basis van een dashboard eenvoudig rapporten genereren en delen met de familie.


25-8 zet ouderen in meer dan 350 woonzorgcentra aan het WhatsAppen!

Het bedrijf 25-8 uit Aalter heeft de afgelopen weken een opvallend initiatief genomen. Zo’n 350 zorgtelefoons werden verspreid over evenveel woonzorgcentra in Vlaanderen en Wallonië. Het uniek aan deze zorgtelefoons is dat 25-8 ze ontdaan heeft van alle toeters en bellen en er alleen Whatsapp op heeft geïnstalleerd. Duizenden bewoners hadden zo weer contact met de familie zonder dat dit de verpleegkundigen extra belast heeft.

25-8 nam een zorgtelefoon (een groot uitgevallen telefoon met traditionele hoorn en videoscherm), ontdeed die van alle software, en installeerde er vervolgens één enkel programma op: WhatsApp. Wie het toestel wil gebruiken moet gewoon de stekker in stopcontact steken en aansluiten op het internet. Vervolgens start het toestel op en kan men beginnen videobellen met WhatsApp. Voor wie dat wil kan ook een extern scherm aangesloten worden op het toestel, zodat ouderen hun familie en vrienden op hun televisiescherm kunnen zien.

De hoorn, weergave op televisie en extra luid volume maken dit toestel meer geschikt voor senioren dan een gewone tablet of smartphone. Zorgkundigen moeten de ouderen dan ook minder begeleiden bij deze videogesprekken.

Meer info op www.25-8.eu.

Geef een reactie