Typ om te zoeken

Geen onderdeel van een categorie

Totaaloplossing voor ziekenhuizen zorgt voor snellere inschrijving van patiënten

Delen

Hoe kunnen we dienstverlening verhogen, de wachtrijen bij inschrijven verkorten en zo het werk van ons onthaalpersoneel vergemakkelijken? Een vraag die meer dan eens gesteld wordt aan de vergadertafel in het ziekenhuis krijgt eindelijk een antwoord. Een goed uitgewerkte inschrijvingsflow in het ziekenhuis zorgt ervoor dat patiënten sneller verdergeholpen worden en dat het onthaalpersoneel efficiënter kan werken. Maar meteen duikt een nieuwe vraag op: hoe organiseren en implementeren we die flow het best?
 

Evi Van Roosbroeck, account manager bij ICT-dienstenbedrijf Axians, denkt elke dag mee met de ziekenhuiswereld om daar een pasklaar antwoord op te kunnen bieden. Heel wat ziekenhuizen ondervonden tot nu toe namelijk problemen op dat vlak: ze hebben een kioskleverancier, een andere leverancier voor de software, een leverancier voor de integratie,… Het zorgt voor een moeilijke organisatie en veel omwegen om eventuele problemen op te lossen. Axians neemt die omwegen weg door op te treden als single point of contact, één aanspreekpunt voor een optimale inschrijvingsflow.

 

Totaaloplossing op maat van het ziekenhuis

“Op die manier kunnen we snel schakelen en inspelen op de behoeftes van de ziekenhuizen. De inschrijvingskiosken en –flows die wij met myHealthBox aanbieden zijn flexibele systemen. We vertrekken natuurlijk altijd vanuit eenzelfde basis, maar we werken op maat van de klant. Zo wou een bepaald ziekenhuis een extra fase in de flow toevoegen: het digitaal ondertekenen van de inschrijving. Dit implementeren we zonder problemen, terwijl een ander ziekenhuis deze stap dan weer niet opneemt. Ook naar de toekomst toe luisteren we aandachtig naar de input van de ziekenhuizen. Het toevoegen van een polsbandprinter in de kiosk is een vaakgehoord verzoek. Ook dat komt eraan. We staan heel erg open voor de input en feedback van het ziekenhuis”, vertelt Evi Van Roosbroeck.
 

Ziekenhuizen kunnen kiezen voor enkel en alleen de inschrijfkiosk, maar ook voor een patiëntenportaal en/of huisartsenportaal.

Patiënten kunnen via het portaal hun dossier beheren en huisartsen kunnen rechtstreeks afspraken inplannen bij een ziekenhuis voor hun patiënt.


Het spreekt voor zich dat de kiosken zijn aangepast aan zowel rolstoelgebruikers als mobiele mensen. Het gebruik wordt zo intuïtief mogelijk gemaakt, bijvoorbeeld dankzij de ledverlichting die de patiënt aangeeft waar hij juist zijn e-ID moet invoeren of zijn label kan uithalen. De lay-out van het systeem alsook de kiosk zelf kunnen aangepast worden aan de huisstijl van het ziekenhuis.

 

Begeleiding van het ziekenhuis

Axians begeleidt ook de ziekenhuizen via een kennismakingsopleiding. Voor de IT-afdeling wordt er alles aan gedaan om de kiosken gemakkelijk te onderhouden. Ze zijn gebruiksvriendelijk en ergonomisch. Evi Van Roosbroeck: “Daarnaast denken we ook mee met het ziekenhuis: waar staat de kiosk het best? Hoe moedigen we patiënten aan om gebruik te maken van de kiosk? Na 1 maand schrijft 30 tot 40% van de mensen zich al zelf in. Het is haalbaar om na 12 maanden het gebruikerspercentage te laten aangroeien tot zo’n 80%.”

Door het patiëntenportaal van myHealthBox te integreren kunnen patiënten hun bezoek thuis voorbereiden door even naar de bijhorende website te surfen. Daar loggen ze in via hun e-ID of een gebruikersnaam met wachtwoord. De patiënt heeft er toegang tot zijn dossier. Hij kan afspraken uit het verleden opzoeken, nieuwe afspraken maken en documenten raadplegen die gelinkt zijn aan zijn dossier. Ziekenhuizen willen de patiënten namelijk meer informeren op voorhand over hoe het zorgtraject er zal uitzien. Hoe kun je je voorbereiden op een bepaalde ingreep? Op die manier creëren ze al wat gemoedsrust bij de patiënt, die zich in het ziekenhuis zelf vervolgens ook rustig zonder aanschuiven kan aanmelden in minder dan een minuut.

 

Voordelen voor patiënten, huisartsen en ziekenhuis

Het portaal verlicht ook de telefooncentrales van de ziekenhuizen, die weleens oren tekort komen. Patiënten kunnen namelijk ook met het ziekenhuis communiceren via myHealthBox. Bepaalde zaken, zoals het aanvragen van een afbetalingsplan of het melden van een klacht, doen sommige mensen liever niet telefonisch. “Die drempel wordt nu weggenomen dankzij de interactiviteit van ons portaal. Het bevordert de communicatie tussen de beide partijen.”

Ook voor de huisartsen biedt het systeem voordelen. Naast de kiosk uitrusten met het patiëntenportaal, kan het ziekenhuis ook een huisartsenportaal toevoegen. Op die manier kunnen huisartsen tijdens de consultatie van hun patiënt meteen een afspraak inplannen bij een bepaalde dienst van uw ziekenhuis. Axians begeleidt ook hierbij de ziekenhuizen die daarvoor opteren. “Er moet namelijk een draagvlak gecreëerd worden binnen het ziekenhuis om deze manier van werken in te voeren. Deze methode kan meteen in werking gebracht worden voor alle diensten van het ziekenhuis, maar kan ook perfect voor één dienst uitgerold worden. Die flexibiliteit kunnen we aanbieden. Wanneer andere diensten dan opmerken hoe vlot het nieuwe systeem werkt, krijg je automatisch draagkracht om het hele ziekenhuis op die efficiënte manier te laten werken”, licht Evi Van Roosbroeck toe.

 

Verschillende ziekenhuizen (Imeldaziekenhuis Bonheiden, Jan Ypermanziekenhuis Ieper, Sint-Vincentiusziekenhuis Deinze, Sint-Maarten Duffel…) maken al gebruik van de kiosken, het patiëntenportaal en/of het huisartsenportaal van myHealthBox. Ziekenhuizen kunnen zelf kiezen welk onderdeel ze (eerst) willen. De drie luiken zijn los van elkaar op te starten.

 

Axians maakt deel uit van de groep VINCI Energies, waartoe o.a. ook de merken VINCI Facilities en Cegelec behoren. myHealthBox is slechts een van de vele toepassingen die aangeboden worden voor de gezondheidszorg. Ook voor zorgspecifiek werkplekbeheer, Back-up as a Service en Pacs as a Service in uw ziekenhuis kan u een beroep doen op Axians.

 
Evi Van Roosbroeckwww.axians.be

+32 (0) 475 50 40 08
[email protected]

 
Uw contactpersoon: Evi Van Roosbroeck
 
Maak kennis met de flexibele inschrijfsystemen van Axians op het 20ste Colloquium ICT en gezondheidszorg op donderdag 26 mei 2016 in De Montil (Affligem).
Ontdek van dichtbij myHealthBox en de mogelijkheden voor uw ziekenhuis.
 
 

Tags:

Geef een reactie