Typ om te zoeken

Facility In the spotlight Overige Overige

Tussen zorg en innovatie: bachelor in de Zorgtechnologie

Delen

Bachelor in de Zorgtechnologie is een opleiding die voor het eerst georganiseerd werd in West-Vlaanderen door Hogeschool VIVES in 2015. Tot op de dag van vandaag is het de enige plek in Vlaanderen waar je deze opleiding kan volgen.  

Zorgtechnologiheeft in Nederland al veel langer z’n plaats verworven in het werkveld. Maar het idee van VIVES om deze opleiding aan te bieden, kwam niet alleen van over de grens. Ze kregen vanuit het werkveld ook steeds meer vragen, waaruit bleek dat de brugfiguur tussen de collega’s in de zorg en de collega’s in de technische functies ontbrak.   

“Onze studenten moeten eigenlijk twee talen kunnen spreken. Ze moeten op hetzelfde moment geneeskundige termen en IT-woordenschat begrijpen en kunnen linken aan elkaar, want net daar fungeert de zorgtechnoloog als brugfiguur, legt Tina Baetens, opleidingshoofd van de richting bachelor in de Zorgtechnologie, uit.

In 2018 zijn de eerste studenten afgestudeerd en elk jaar schrijven zo’n 15 tot 20 nieuwe studenten zich in om te starten met de driejarige opleiding. VIVES startte vorig jaar ook met een verkorte route, waarbij studenten met bepaalde bachelordiploma’s, op 2 jaar halftijds les volgen, ook het diploma kunnen behalen. 

De opleiding biedt aan studenten de kans om samen te werken met bedrijven en zorginstellingen die een voorloper zijn op het vlak van zorgtechnologie. De opleiding zelf is heel praktijkgericht en omvat beroepsgerichte en wetenschappelijke vakkenCreativiteit in denken en handelen, maar ook het kunnen aanbieden van oplossingen op maat en het uitbouwen van een eigen visiezijn belangrijke aspectenAls student leer je de noden van individuele zorgvragers in kaart brengen en bied je (technologische) oplossingen op maat aan, die de levenskwaliteit verhogen. Ook werk je mee aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van mensen die in de zorg werken.  

Wanneer we net gestart waren met de opleiding, keken we vooral naar Nederland en hoe het daar in z’n werk gingzij hadden namelijk al langer ervaring met zorgtechnologie. Maar nu hebben we steeds meer contact met het werkveld en dus proberen we ook – waar mogelijk – onze opleiding zoveel mogelijk te koppelen aan de rechtstreekse noden die we in dit werkveld zien.

Technologie en innovatie helpen de levenskwaliteit verhogen: dakan gaan van ouderen die gebaat zijn bij domotica tot kinderen met een mobiliteitsbeperking, die geholpen worden met aangepaste speelgoedwagentjes. De zorgtechnoloog past zich aan aan elke individuele zorgvraag.
Maar ook het medische luik is sinds vorig jaar toegevoegd aan de opleiding. Technologie in de gezondheidszorg staat niet stil en wordt steeds meer gebruikt. Het is belangrijk dat studenten ook aan de slag kunnen met die nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld 3D printing. 

In de praktijk zijn er al heel wat ontwikkelingen die bijdragen aan een verhoogde levenskwaliteit voor personen jong én oud, valide of met een beperking: iPadsrobots ter ondersteuning van de communicatie of verschillende medische applicaties, zijn daar voorbeelden van. 

Wij vertrekken in onze opleiding altijd vanuit één vraag: welke noden zien we in het werkveld? Innovatie in de zorg staat niet stil en dus gaan we in deze opleiding zeer dynamisch te werk, we spelen in op de vernieuwingen in de sector en de maatschappelijke tendensen.”

Ook de coronacrisis heeft aangetoond dat de opleiding een grote meerwaarde isOnderzoekers, docenten en studenten van de West-Vlaamse hogeschool hebben zich samen ingezet – om met de hulp van technologie en innovatie – ondersteuning te bieden en mee te zoeken naar oplossingen voor de eerstelijnsverzorgers in deze crisis. Zo hielpen ze bij het maken van meer faceshields, de vervaardiging van earbuddiesmaskpods, neusbrilletjes en deuropeners. 

Voor meer informatie over de opleiding kan je surfen naar www.vives.be/zorgtechnologie of contact opnemen met Tina Baetens: [email protected] 

Geef een reactie