Typ om te zoeken

ICT

UZA zet iPads in voor maaltijdkeuze patiënten

Delen

De overstap naar een digitale versie kadert in de algemene doelstelling van het ziekenhuis om efficiënter te gaan werken. Tot voor kort kreeg de patiënt zijn gepersonaliseerde menu voor drie maaltijden per dag op papier. Die moesten nadien weer tot bij de keuken geraken. Met de iPad-versie wint het personeel 25% van zijn tijd, kan de keuken juister plannen en wordt minder eten en minder papier verspild.
Alle zorgkundigen kregen een opleiding om met het nieuwe systeem te leren werken. Per dienst gebruikt UZA een drietal iPads, goed om dagelijks 600 patiënten te bevragen. UZA zal de iPads ook voor andere zaken inschakelen, zoals voor de bedplanning. Bij ziekenhuisopname wordt een patiënt nu automatisch in C-Meal opgenomen, het systeem voor maaltijdenbeheer. Meteen wordt daar ook de vermoedelijke ontslagdatum opgenomen, zodat de keukenplanning hiermee rekening kan houden.

Slimme toepassing

“Vandaag kunnen we nieuwe parameters invoeren. Zo voorzien we per definitie geen eten voor patiënten die op intensieve zorgen liggen, terwijl dit vroeger telkens moest worden afgevinkt. Dat werd wel eens vergeten. Ook zal het systeem geen vier soorten beleg aanvaarden als de patiënt slechts drie sneetjes brood koos. De keuken hoeft niet langer bevragingsformulieren af te drukken: zodra de zorgkundige de maaltijdbevraging afsluit, krijgt de keuken de bestelling door”, aldus Guy Lodewijks, ICT Manager bij UZA.
Even overwoog UZA om de maaltijdbevraging via de tv’s, laptops of nieuwe bedside terminals te doen. Maar aangezien elke patiënt een eigen dieet heeft, vond UZA het beter om de aanpak te personaliseren. Dat kon het best via de mobiele toepassing die Cegeka ontwikkelde. Voor de beveiliging installeerde UZA een Citrix-laag bovenop de software. Daarmee moeten de zorgkundigen zich eerst aanmelden alvorens ze aan C-Meal kunnen.

Tags:

Je houdt waarschijnlijk ook van

Geef een reactie