Typ om te zoeken

Facility Woonzorgcentra

“De wasserij uitbesteden verhoogt uiteindelijk het comfort van onze residenten”

Delen

Vulpia Groep is een Belgische groep van woonzorgcentra met een hoofdkwartier in Brasschaat en een veertigtal residenties verspreid over Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De wasserij wordt uitbesteed aan een externe partner. Woonzorgcentra die aansluiten bij Vulpia Groep en die traditioneel met een eigen wasserij werken, stappen vlot over naar de logistiek superieure wasserijflow.

Residentie Arthur biedt momenteel onderdak aan 125 residenten  in het woonzorgentrum en 13 in de assistentiewoningen. Een 80-tal medewerkers waakt de klok rond over hun welzijn.Facility manager Raf Verbruggen stond tot vorig jaar in voor hard facility – gebouwen en vaste installaties. Sinds begin dit jaar werden er enkele domeinen toegevoegd waaronder Aankoop en Cleaning – waar de wasserij deel van uitmaakt. De supervisie loopt in de praktijk via de aankoopdienst enkomt vooral neer op de kwaliteitscontrole op de prestaties van de externe wasserijpartner. Maar over die partner zijn er geen klachten. “Wij werken met één en dezelfde externe partij in alle Vulpiahuizen”, zegt Isabel Van Gompel, directeur van de Vulpiaresidentie Arthur nabij Den Bell, hartje Antwerpen.  “De groep is de laatste jaren sterk gegroeid. Bij een overname gebeurt systematisch ook de overstap naar uitbesteding aan de externe wasserij. En net als dieresidenties deden we voor onze verhuis naar het Zuid vijf jaar geleden ook zelf de was.”

Logistieke flow

Concreet doet Vulpia Groep een beroep op wasserij Gaverland, al ruim 40 jaar actief in de dienstverlening voor de gezondheidszorg in België en NederlandWat ons betreft een samenwerking op lange termijn.” Een industriële wasserij inschakelen biedt heel wat voordelen. Industriële wasmachines zijn professioneler. Daardoor hoeven we geen extra medewerkers in te zetten. Dankzij het labelsysteem kan persoonlijke was perfect getraceerd worden. Loopt er iets verkeerd, zoals een kledingstuk dat gekrompen of beschadigd is, dan wordt dat vergoed of hersteld.” De logistieke flow is waterdicht, zegt Isabel Van Gompel: Gaverland haalt in de residenties de was van de residenten, de beroepskledij en bedden- en linnengoed op? Dat gebeurt op maandag, woensdag en vrijdag. Elke medewerker beschikt over vijf kwaliteitsbroekpakken met een logo van Vulpia. Medewerkers gaan na hun shift naar de kleedkamer en vandaar uit gaan ze naar de wasserij om werkkledij in een kar te deponeren die Gaverland dan ophaalt. Op woensdag en vrijdag wordt het schone linnen weer geleverd. Afhankelijk van de residentie komt de beroepskledij terug ingepakt en opgevouwen in een pakketje of op kapstok. Raf Verbruggen“De laatste twee jaar hebben we in de nieuwe woonzorgcentra alle lockers uitgerust met een postvaksysteem voor gescheiden kledingophaling waardoor er geen contaminatie mogelijk is. Dat de persoonlijke was van de residenten mee kan, is wel een optionele keuze. Residenten kunnen hun was ook meegeven met familie. 

Meer tijd voor het personeel

Nieuwe woonzorgcentra van Vulpia die meestappen in het systeem, merken dat het personeel meer tijd kan besteden aan andere taken. Eén reden is dat de propere kledij al gesorteerd vanuit Gaverland geleverd wordt op de juiste afdeling. Vuile kledij wordt bij ontvangst door Gaverland gescand. Na de professionele reiniging wordt de was gesorteerd per bewoner-afdeling-looproute. De kledij op kapstok wordt per bewoner met een elastiek om de hangers gebundeld, platte was wordt in een pakketje verzameld onderaan in de kar. Beide krijgen een afleverbon mee.Aan de hand van die bon kan de bewoner zijn factuur controleren. De specifieke flow wordt door elke Vulpiaresidentie op maat bepaald. Facility Manager Raf Verbruggen: “Elk jaar beoordelen we kritisch onze leveranciers. Het comfort van onze residenten is de leidraad voor elke beslissing die we nemen.” Datgeldtbijvoorbeeld ook over materiaalkeuze voor het linnen. “Wat beddengoed betreft, blijven we katoenen lakens gebruiken”, zegt Isabel Van Gompel. “Katoen wordt als aangenaam materiaal ervaren.Van dekens zijn we ook overgestapt op dekbedden: veel makkelijker te wassen en te drogen en vooral veel aangenamer voor onze bewoners. We besparen met het uitbesteden van de wasserij niet zozeer op onze uitgaven, het is een service naar de klant toe. Medewerkers hebben meer tijd voor de bewoners.Sorteren, scheiden, wassen en strijken is tijdrovend en dan reken ik nog niet eens de tijdverlies mee wanneer er eens een stuk zoek raakt. Klachten worden nu binnen de 24 uur beantwoord. Er zijn er sowieso héél weinig. Natuurlijk hebben we in Arthur net als in elk woonzorgcentrum professionele wasmachines en droogkasten voor het wassen van het badlinnen en de poetsdoeken.”

Certificering als kwaliteitsbasis

Een industriële wasserij investeert in de nieuwste apparatuur. De drie vestigingen van Gaverland draaien op éénzelfde ERP-pakket. Een efficiënt transportmanagementsysteem zorgt voor tijdige en correcte ophalingen en leveringen. Tijdens feestdagen gewoon door: de continuïteit wordt gewaarborgd. Raf Verbruggen licht toe: “Gaverland heeft drie sites, waarvan twee in Nederland. In Alphen, Zierikzee en vlakbij Antwerpen, in Beveren-Waas. Eén van de sites beschikt over een wastunnel waar het plat linnen gewassen wordt. Kleding gaat naar een andere installatie dan het beddengoed. Werkkledij, beddengoed en badlinnen worden ook antibacterieel gereinigd.” Bij een besmetting voorziet de wasserij gele waszakken om de was in te verzamelen. Daarop komt een oranje sticker met de melding over welke besmetting het gaat. Naar eigen zeggen volgt Gaverland ook strikt de aanbevelingen van de hoge gezondheidsraad op.

“Met Gaverland kozen we bovendien voor een multi-gecertificeerde partner: ze zijn ISO, RABC, CARE4Q en CERTEX gecertificeerd. Uitbesteden aan een gecertificeerde wasserij past ook in ons eigen, lokale kwaliteitsbeleid”, zegt de directeur. “Als eerste Belgische woonzorgcentrum dat behoort tot een groepbehaalde residentie Arthur een ISO kwaliteitsnorm voor woonzorgcentra, de ISO NEN-EN 15224 certificering die ook ISO 9001 omvat.” Een certificering waaruit blijkt dat Residentie Arthur als woonzorgcentrum zorgverlening opvat vanuit het perspectief van de zorgontvanger. “We hebben daarbij bewust gekozen voor een ISO omdat daar de processen en methodes zelf gekozen kunnen worden”, benadrukt de directeur. “Er is een zekere vrijheid. Het hele team is betrokken bij het certificeringsproces en elke nieuwe medewerker volgt een opleiding om zich het kwaliteitsdenken – een kerncompetenties van Vulpia – eigen te maken. We behaalden onze ISO twee jaar geleden. Daarop volgden enkele andere Vulpiaresidenties ons voorbeeld.De succesvolle auditsbevestigen telkens weer dat iedereen méé is en blijft.”

Geef een reactie