Typ om te zoeken

Facility Woonzorgcentra

Woonzorgcentrum De Kroon pakt de was zelf aan

Delen

Woonzorgcentrum De Kroon in Sint-Gillis-Waas verzorgt zelf alle wasgoed, op het bedlinnen na. Het wzc heeft 167 bedden. “Wekelijks hebben we gemiddeld 2000 kg wasgoed. Dit is onder meer de was van de bewoners, het schoonmaakmateriaal, gordijnen, keukenlinnen, zorgmateriaal…”, zegt Katrien Schoolmeester, Coördinator Wonen. In de wasserij, een aangename ruimte met veel daglicht, werken negen medewerkers, goed voor 5,5 VTE. “Om helemaal goed te zijn qua bezetting hebben we momenteel een part time te kort. Er is een samenwerking met het Welzijnshuis, het vroegere OCMW. Cliënten met een contract artikel 60 kunnen, onder begeleiding van het Welzijnshuis, bij ons aan de slag. Sommigen van hen stromen daarna zelfs door naar een definitieve tewerkstelling. We vinden het fijn dat we met onze wasserij een steentje bijdragen aan de lokale werkgelegenheid”, zegt Heidi Hereman, verantwoordelijke van de wasserij en de schoonmaak.  

“Eigen wasserij draagt bij aan warme zorg”

Warme zorg 

Houden we de was intern of besteden we die uit? “Daar ging een grondig beslissingsproces aan vooraf. Op de eerste plaats is er ons streven naar warme zorg. Met een eigen wasserij kunnen we een optimale kwaliteit bieden. Er is zo ook meer contact met onze bewoners, want we gaan de propere was naar hun kamers brengen. Als een bewoner iets kwijt is, kunnen we dat snel nagaan. Toen we de denkoefening uitbesteden versus inbesteden maakten, bleek dat de bewoners meer kleding nodig zouden hebben. Het traject van een externe wasserij duurt langer dan wanneer je het wassen zelf organiseert. Bij grote wasserijen zijn de wasprocessen anders en dat leidt dan weer tot een snellere slijtage van het wasgoed.” Nog een pluspunt is dat het voor de bewoners goedkoper is. Wzc De Kroon rekent een forfait aan per dag. “Bij opname labelen de medewerkers alles, soms zijn dat 250 tot 300 stukken. Ook tijdens het verblijf labelen wij alle nieuwe stukken. Daarvoor wordt een eenmalig bedrag gevraagd. Als je werkt met een externe wasserij heb je bovendien kosten die niet onmiddellijk zichtbaar zijn. Zo is er bijvoorbeeld personeel nodig om alle vuile was te verzamelen, om alles naar de kamers te brengen of om problemen zoals zoek geraakt wasgoed op te lossen. Je hebt ook veel meer afval omdat alles in plastic folie wordt verpakt. Een vrachtwagen moet meerdere keren per week de baan op om het vuile wasgoed op te halen en het propere te brengen. Ook dit soort zaken moet je meenemen in een vergelijkende studie.” 

Ondersteuning 

Voor de keuze van wasmachines en droogkasten liep er een openbare aanbesteding. “We deden een verkenning van de markt. Miele sprong er voor ons uit. Het is een heel professionele leverancier en dienstverlener. Miele Professional hielp ons met een heel gedetailleerde berekeningsmethode om onze capaciteit en werkingskosten in kaart te brengen. Het vroeg wel wat werk om alles per machine te turven, maar het was heel zinvol en leerde ons veel bij. De werking van de machines wordt opgevolgd via een onderhoudscontract met Miele Professional. Jaarlijks komt een technicus langs om bijvoorbeeld slijtagegevoelige onderdelen te controleren of preventief te vervangen om de levensduur te verlengen. De gebruikerservaring met deze wasmachines en droogkasten is heel goed, er is een correcte en snelle service. We hebben amper storingen. In de aanbesteding hielden we ook rekening met de volledige cost-in-use van de toestellen, zoals het verbruik van energie, water en product. We willen zolang mogelijk werken met onze de machines, dus we dragen er goed zorg voor.”  

Nico Baeyens, Product Marketing Manager Miele Professional: “Duurzaamheid is voor het bedrijf absoluut een belangrijke factor. We streven ernaar het verbruik van water en energie zo laag mogelijk te houden, met behoud van de gekende Miele-kwaliteit. De industriële toestellen zijn ook voor ruim 95% volledig recycleerbaar. Al onze professionele wasmachines zijn getest op minimum 30.000 draaiuren. Ze zijn dus geschikt om meerdere jaren heel intensief te gebruiken. 

Katrien Schoolmeester, Coördinator Wonen & Heidi Hereman, verantwoordelijke wasserij

Geef een reactie